Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1595268
Hur får man bäst bort sidolisterna på framdörrarna, den breda sorten som sitter från 95->. Det verkar vara två sorters clips, varav den ena verkar omöjlig att få tag på, så jag är angelägen att dom befintliga inte går sönder.

Tack på för hand!
#1595319
Det går såklart att ta dom utifrån med någon form av brytverktyg, kanske i kombination med en hårtork eller dylikt för att värma upp plasten om man inte är inne i varmgarage.

Ville jag rädda clipsen hade jag dock tagit dem inifrån, av med dörrsidorna och fuktspärren så kan man enkelt trycka ur dem.

De gröna clipsen som har utgått överallt heter 9126296 och om jag inte är helt fel ute så sitter de i ändarna på varje list, de blå som finns att köpa sitter i "mitten". Såg för övrigt att det ligger några av den gröna sorten på Tradera om du vill gardera dig.
#1595379
Tack för dina tankar!

De tre bakersta hålen i framdörrarna är dolda inifrån med en plåtbit så de clippsen går tyvärr inte att nå från insdidan, men värme och fiskben är det som gäller då antar jag. Får jobba framifrån och bakåt och hålla tungan rätt i mun.
#1595432
Skulle inte tillverkning av utgångna plastclips vara ett lämpligt jobb för någon 3D-skrivarfantast :-) Eller blir de för sköra i PLA..?
#1595435
Erik Å skrev: ons 20 nov 2024, 19:44 Skulle inte tillverkning av utgångna plastclips vara ett lämpligt jobb för någon 3D-skrivarfantast :-) Eller blir de för sköra i PLA..?
Har en polare som tillverkar diverse plastclips och grejer till motorcyklar på hobbynivå. Blir rätt svårt att få konsekvent kvalite så som jag förstår det men när man väl får det att funka kan man få ut hyffsad volym verkar det som.
#1595506
Erik Å skrev:Eller blir de för sköra i PLA..?
PLA skulle hålla, en stund.. Inte i några 20+ år som bättre material, och skulle garanterat gå sönder första gången man tog bort dom(och även stor risk att gå sönder vid monteringen, PLA är inte flexibelt för 5 öre). PETG skulle vara mer lämpligt isf(och överleva iaf ett par demonteringar), bäst är så klart ABS/ASA, men ABS/ASA är ett h-e att skriva ut(och skapligt dyrt i inköp).

PLA, på gott och ont, börjar bli mjukt redan vid 50c, vid 60c kan man forma det som en deg typ. På bilplåt - även skyddad under en list - så är det nog inga problem att överskrida den temperaturen en varm sommardag. PETG tål iaf 80c, och går inte sönder på samma sätt.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]