Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MatjesillV70
Har en V70 -99 165hk som funkar bra för vardaglig körning, man tänker inte så mycket på att den är slö. Men vid fullt gaspådrag så händer inte särskilt mycket, den är rätt slö, men ibland så känner man hur den drar iväg rejält i i en halv sekund för att sedan bli slö igen. Jag har felkod på främre lambdasond.
Vad tror ni, får jag mina hästar tillbaka om jag bytar lambdasond eller pekar symptomen på att felkoden på sonden beror på något annat en felande sond? :x
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hmm en -99 har väl fyrventilsmotorn med Denso motorstyrning och Marelli-spjäll?
Vad har du för felkod? Är det värmeelementet den klagar på så lär det inte bli nån skillnad med ny lambdasond.. Mäter den faktiskt fel så lär det ställa till trubbel med lambdaregleringen och kanske t.o.m. trigga "limp home mode".
Ny Denso lambdasond kan man köpa hos trodo.se. Kostar en tredjedel av vad Volvo tar för samma men märkt med Volvo-nummer.. "Icke Volvo" har dock längre kabel men det kan man väl stå ut med :-)
Har du provat att göra rent i spjällhuset? Original Marelli-spjäll? Det har ju ett känt problem med det borde tända "ETS"-lampan. Luftfilter OK?
Förvärmningsspjället vid luftfilterboxen har en tendens att fastna i läge varmluft när termostaten åldras, det gynnar varken effekt eller bränsleekonomin. Gummislangen till map-sensorn får torrsprickor med tiden, värt att kolla. Och så kan luftmassemätaren behöva rengöras. Om du har en "assisted air control valve" så kan den ha beckat igen med sot. Påverkar antagligen mest på tomgång. viewtopic.php?f=19&t=175540
Tvekan på fullgas skulle ju kunna vara igensatt bränslefilter eller sviktande bränslepump..
När bytte du tändstift sist? För stort elektrodavstånd kan ge tvekan vid gaspådrag

Lyfter man batterianslutningen några minuter så nollställs all adaptering i motorstyrningen och den återgår till "default"-parametrar.
av MatjesillV70
Felkod P0130. Nybytt spjäll utan felkoder. 4 månader gammalt luftfilter. Har eventuellt misstänkt något med bränslefilter/pump sedan tidigare då bilen gått lite bättre precis när man tankat.

För övrigt startade bilen inte alls imorse - för första gången på 5 månader. Först fluddrade motorn på tomgång i 2 sekunder innan den dog sen fick jag inte igång motorn alls - startmotorn drog runt
Användarvisningsbild
av Erik Å
MatjesillV70 skrev: mån 18 nov 2024, 09:47 Felkod P0130.
Sök här på P0130 så kanske du hittar typiska symptombeskrivningar
Sen kan du alltid googla Volvo P0130, finns mycket skrivet om detta :-)
Prova att koppla bort batteriet en stund så kanske den startar. Har man fel på sensorer så kan adaptionen dra iväg ut i ändläget och den hittar inte tillbaka själv så länge insignalen är fel.
av MatjesillV70
Uppdatering nu. Kopplade av och på batteri. Kollade bränsletryck: godkänt. Vred om nyckel och startmotorn går men motorn startar inte, hostar till lite då och då men går aldrig igång. Det låter knappt som att någon förbränning sker förutom när den hostar till - låter mest som att startmotorn drar runt maskinen. Helt konstigt det här så bilen funkade igårkväll utan större problem.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Inga felkoder?
Vevaxelgivaren kan tydligen gå sönder på så sätt att den inte ger pulser men inte heller sätter felkod. Då tror styrdonet att motorn står still. Följdaktligen nada bränsle och gnista.. ingen felkod heller :-/
av MatjesillV70
Återigen uppdatering. Gick igång efter jävligt mycket försök. Fluddrade och bubblade som en traktor i 2 minuter innan den började gå normalt igen - det hör till att bilen är bensinare. Det bolmade vit rök ur avgasröret och stank riktigt illa, som sur bensin. Noterade även när jag tog av oljelocket att det rök vitt där också. Topplockspackning?

För övrigt gick bilen precis som den gjort de senaste halvåret när jag körde till ICA för en timme sen :-/ :-/ :-/

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]