Hmm en -99 har väl fyrventilsmotorn med Denso motorstyrning och Marelli-spjäll?
Vad har du för felkod? Är det värmeelementet den klagar på så lär det inte bli nån skillnad med ny lambdasond.. Mäter den faktiskt fel så lär det ställa till trubbel med lambdaregleringen och kanske t.o.m. trigga "limp home mode".
Ny Denso lambdasond kan man köpa hos trodo.se. Kostar en tredjedel av vad Volvo tar för samma men märkt med Volvo-nummer.. "Icke Volvo" har dock längre kabel men det kan man väl stå ut med

Har du provat att göra rent i spjällhuset? Original Marelli-spjäll? Det har ju ett känt problem med det borde tända "ETS"-lampan. Luftfilter OK?
Förvärmningsspjället vid luftfilterboxen har en tendens att fastna i läge varmluft när termostaten åldras, det gynnar varken effekt eller bränsleekonomin. Gummislangen till map-sensorn får torrsprickor med tiden, värt att kolla. Och så kan luftmassemätaren behöva rengöras. Om du har en "assisted air control valve" så kan den ha beckat igen med sot. Påverkar antagligen mest på tomgång.
viewtopic.php?f=19&t=175540
Tvekan på fullgas skulle ju kunna vara igensatt bränslefilter eller sviktande bränslepump..
När bytte du tändstift sist? För stort elektrodavstånd kan ge tvekan vid gaspådrag
Lyfter man batterianslutningen några minuter så nollställs all adaptering i motorstyrningen och den återgår till "default"-parametrar.
V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. 66100 mil, klarar den inte 100k blir jag grymt besviken. What could possibly go wrong? Den är ju knappt inkörd

Service #34 klar. Måste pyssla om drivaxlarna innan vintern slår till..