Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1594756
Kommit med kylan. Börjat som ett pysande ljud, låter lite som att det är runt mätarhuset eller i det området. Påverkas ej av varvtal. Ställer jag vredet till luftströmmens riktning mellan två lägen slutar det låta. Någon vakumslang? Någon som var med om liknande? Bilen har manuell AC (ingen ECC).
Ac varit ur funktion senaste 10 åren
Senast redigerad av 2 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
#1594758
Låter som vakum till någon av klockorna under instrumentpanelen. Funkar alla lägen och så hade jag helt ärligt inte brytt mig då det är ett jäkla jobb att riva isär allt bara för att eventuellt inte fixa problemet. Antar att bilen har AC/ECC.
#1594769
En klassiker, troligen en av de 3 vakuumbälgarna på vänstersidan som styr spjäll/luftfördelning som börjat läcka, mest troligt den dubbelverkande med dubbla slangar på.
Har själv bytt den o de andra på min vid samma ljud plus att min slutade blåsa i munstyckena på instrumentpanelen när man gasade o blåste på golvet istället.
Var ett jäkla pyssel o mycket tålamodsprövande att byta bälgarna, så tidigare råd om allt fungerar som det skall så är det enklast att leva med ljudet.
Dessutom är bälgarna utgågna sedan flera år hos Volvo som reservdelar
//Chris72
#1594775
Tack för snabba svar! Faktiskt inte testkört så noga gällande hur det blåser i kupén. Får kontrollera detta. Någon som har en bild på arbetet/bälgarna? Nyfiken på tillvägagångssättet. Är det lika bökigt som att byta värmeelement? Går det eventuellt att laga en trasig bälg?
Senast redigerad av 1 volvorullar, redigerad totalt 0 gånger.
#1594778
Det brukar vara kopplingen som är paj, och det går ju att spänna åt/tejpa/limma osv, men det är riktigt bökigt att hitta problemet, och risk finns att man har sönder något som faktiskt är ett "riktigt" problem när man håller på. Du måste skruva loss mittkonsoll, och plasten vid förarens fötter ungefär. Så halvägs till värmepaketet, fast utan att behöva dela på plasten som sitter ihoplimmad med butyl.
#1594801
Jag har inte haft plastpanelen på plats under mätarhuset på flera år. Antar det är dessa tre som är vakumklockorna? Med bilen igång och jag väldigt försiktigt ruckar på den närmst sätet så pyser det lite mer. Fläkten fungerar tillfredställande i alla lägen men vill veta vad jag eventuellt har framför mig. (Kommer inte plocka ner något innan fläktens funktioner slutar. ) Vilken koppling är det du menar?
Bilagor
IMG_4525.jpeg
IMG_4525.jpeg (2.75 MiB) Visad 1239 gånger
#1594812
Det brukar oftast (om det inte är själva slang-anslutningen som tidigare nämnts) vara den vakumbälgen med två slangar på den närmaste som du beskrev som ger sig först. Min var helt söndertrasad, fast det syntes inte förrän jag tagit bort den och när jag hade allt nere så bytte jag dom andra två med trots att de var hela. Är en del skruvande, men med rätt instruktioner gick det rätt hyfsat ändå.
På engelska, men där hittade jag en del bra info: https://www.volvoclub.org.uk/faq/Heatin ... cement.htm
Volvos egna instruktioner; https://www.volvoclub.org.uk/faq/OEMMan ... uumMtr.pdf
//Chris72
#1594817
Om man får låna tråden lite, finns det någonstans man kan köpa dessa? De har ju utgått från Volvo, men tänker om det kanske är någon annan tillverkare som har använt identiska vakuumklockor?

Läcker på min 960 och har som många andra bara "fotluft" vid pådrag.
#1594825
Ja, jag hittade detta förut när jag letade:

The single-port vacuum bellows in Seven and Nines can be replaced by Delco Remy part number 15-71503. This can replace Volvo OE part numbers 9463044, 3522973, etc which are now all unobtanium.

The twin-port vacuum bellows is also known as Delco Remy part number 15-71438. This will replace OE part number 1388206 and a number of other numerals, which Mother Volvo had once assigned to these things before making the whole bleedin' lot disappear.

Själva klimatanläggningen är ju amerikansk made by Harrison, så vore logiskt att Volvo använt prylar från andra tillverkare.
Och googlar man vidare på de numren verkar det vara GM bilar 80-90 talet som använt samma och verkar finnas på ebay o lite flera ställen.
Hoppas detta kan hjälpa till lite.
//Chris72

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]