Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Har spännaren flyttat sig eller har remmen sträckt dig? Jag hade nog spänt upp spännaren, dragit med 30nm och märkt upp excenterhålet i spännaren hur det står så kikar du igen om X antal mil och ser om något har ändrats, då vet du om skruven inte håller spännaren på plats eller om remmen sträckt sig.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har du noterat att SKF spännare spänns åt motsatt håll jämfört med vad som står i t.ex. Haynes. Monteringsanvisning finns att hämta på SKF websida. Det är nåt lurt, har nån skrivit fel eller är verkligen vissa spännare "spegelvända"? :-/ använder INA själv..
Visarens läge får man bara avläsa då man drar runt vevaxeln åt rätt håll, annars blir det helt galet.
Det är inte så att fästbulten bottnar i hålet t.ex. pga intorkad skruvlåsvätska?
Användarvisningsbild
av MartinS
Brylkräm3 skrev:Spännaren positioneraren justeras till rätt position (bilen blir tyst). Kör bilen 200 mil ljud uppstår, då har positionen förflyttat sig. Alltså håller den inte sin position. Det är alltså skruven som inte håller spännaren på plats men den är dragen med rätt moment.
Ok, det var inte helt tydligt för mig i första inlägget att spännaren rört sig (alltså den delen du låser med skruven). Momentet skall räcka, så relevanta frågor längre ner i tråden, om det är något som gör att rätt moment uppnås av andra orsaker än friktionen mot spännaren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om spännaren ändrat läge, alltså snurrat sig under skruven så känns det osannolikt med fel på spännaren. Bara så vi förstår varandra, insexhålet på spännaren har alltså rört sig?
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]