Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
Hej har köpt mig en vinterbil som ska igenom besiktningen. Sista felet som kvarstår är att abs lampan tänds så fort man börjar rulla. Är släckt när man startar bilen men tänds direkt när man rullar.
Bytt abs givare höger fram och skarvat kabeln på vänster fram för nån tomte hade klippt kablarna och sedan tvinnat ihop de.
Har ca 1000 ohm framme vid kontaktstyckena nu iallafall men lampan tänds ändå
Har kollat säkringarna och de är hela samt så att reläerna framme vid abs pumpen klickar
Vad kan det mer vara för något? Eller ska man bara ge upp och löda bakom mätarhuset så den släcks i samband med oljetrycket?
Mvh Arvid
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla kontaktstycket till givaren på bakaxeln. Där hade den bruna kabeln ärgat av på min 745-a. Hastighets mätaren fungerarde med en kabel, men ABS-en fungerade bara ibland. Köpte en beg. kabel på skroten (50 kr) och det har fungerat i många år nu. Förgående ägare hade kopplat som du beskriver men du får ombesiktning om dom bromsar så hjulen låser sig.
Jag besiktigade min 745-a en gång när det var "snorhalt" på deras gård. Besiktningsmannens kommentar, tur att ABS-en fungerar...... Men den fungerade inte på vägen dit.......
Har du inte ABS i din diagnostik box?? Jag har inte det i min, men det kom något år efter har jag för mig.
Jag har en 745 GLT 16V -88B (89-a uttagen i september -88)
av arvidmelander
Får kolla på kabeln vid bakaxeln ohm mätte givaren igår och den var bra. Har tyvärr inte abs i felkodsläsaren. Men testade att lägga i växel när bilen var upphissad så endast bakhjulen snurrade och då kom lampan aldrig upp så känns som att det borde vara fram som problemet sitter, men bilen kanske är så pass smart så det känner att bakhjulen para spinner men bilen står still?
Användarvisningsbild
av lennarte
Lampan är lite av en felkodsläsare också. När du slår på tändningen och startar motorn gör ABS-boxen en kontroll av ingående delar. Om allt är Ok slocknar lampan när motorn startat. Men när du börjar köra och kommer upp i hastighet (c:a 30 - 40 km/tim) gör boxen ytterligare en koll. Tänds lampan då är det rörliga delar som "strular", typ kuggkransar. Jag har ett "felsöknings schema" till modeller utan diagnostik box. Det år för 740 modeller, men kan kanske funka för en så tidig 940. Kan fota den sidan om du vill, det är i en Haynes rephandbok från 1988.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]