Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av scanparts
Hej. Finns det någon som kan säga var jag kan hitta artnr på Volvos mjukvara för att stänga av VOC. Har hört att Volvo har släppt en sådan mjukvara men vet inte var jag kan hitta den eller ett artikelnummer.
Vid varje start kommer det upp ett meddelande i displayen Volvo On Call, Service Erfodras.
Vill stänga av hela denna funktionen men enligt mekanikern på Bilia så kan dom inget göra.
Låter som att det är batteriet du behöver byta. Modulen sitter, vill jag minnas, till höger i bagageutrymmet, bakom klädseln där.
Batteri kan du köpa och byta själv. Sedan är jag lite osäker om Volvo måste göra något eller omd et funkar med till exempel min Foxwell-scanner för att nolla enheten igen.

Tillägg:
Enheten avänds vid nödsamtal om bilen krockar så att stänga av lär inte vara möjligt då det är krav på den funktionaliteten i dag.
Användarvisningsbild
av scanparts
Bilen kommer ursprungligen utom EU så den fungerar inte, så även om jag byter batteri så kommer den aldrig att fungera. Har hört att volvo tagit fram en mjukvara för dom tidiga bilarna med 3G där man på så vis stängt av hela enheten.
Användarvisningsbild
av scanparts
Enligt Bilia så går det inte, detta abonnemanget är knutet till bilen och chassinr sedan bilens födsel så dom säger att det inte går.
Har haft en diskussion med Bilia ang detta men får till svar att vi kan byta VCM (för 15.000:-) men vi vet inte vad som händer och om det fungerar eller inte!
Tänkte att det kanske finns någon här inne som har lite bättre koll än Bilia.
av Robinlnz
scanparts skrev: sön 20 okt 2024, 17:24 Enligt Bilia så går det inte, detta abonnemanget är knutet till bilen och chassinr sedan bilens födsel så dom säger att det inte går.
Har haft en diskussion med Bilia ang detta men får till svar att vi kan byta VCM (för 15.000:-) men vi vet inte vad som händer och om det fungerar eller inte!
Jag har samma meddelande varje gång jag startar min v90. Menar du att ett batteribyte kostar 15000kr?? :crying:
Användarvisningsbild
av Jallemet

Xanthopteryx skrev: Tillägg:
Enheten avänds vid nödsamtal om bilen krockar så att stänga av lär inte vara möjligt då det är krav på den funktionaliteten i dag.
Bilar tillverkade efter 31/3 2018 måste ha den funktionen.
Användarvisningsbild
av scanparts
Robinlnz skrev: sön 20 okt 2024, 18:44
scanparts skrev: sön 20 okt 2024, 17:24 Enligt Bilia så går det inte, detta abonnemanget är knutet till bilen och chassinr sedan bilens födsel så dom säger att det inte går.
Jag har samma meddelande varje gång jag startar min v90. Menar du att ett batteribyte kostar 15000kr?? :crying:
Nej inte batteribyte utan byte av VCM, elektronikmodulen som styr bl.a. VOC. I USA är det en annan operatör än i eu därav att det inte fungerar.

Svårt att tro att några hundra mil ger[…]

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]