Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1592435
Testade hur spridarna fungerar nu när dessa var urdragna då tätningarna ska bytas.

Med tändning på så lyfte jag skivan i luftmängdmätaren, inget hände, förutom att det kom lite bensin från spridare 3 och 4 när skvan lyftes och släpptes, ingen bränslepump går.

Provade sedan med skivan upplyft att dra med startmotorn, då kom bränsle ur alla spridare och pumparna går.

Hade varje spridare ner i varsin flaska, såg ut som att 3 och 4 hade lite större mängd bränsle.

Frågan är då varför det kom bränsle ur spridare 3 och 4 utan att pumparna går ?
Är det så att spridarna är otäta och behöver bytas ut ?

Den går bättre med nya spridartätningar, startade direkt både kall och varm, så något var otätt där.
De tunna O-ringarna var så torra att de knastrade och gick i bitar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1592544
K i K-jet står för Kontinuerlig. Det betyder att när motorn går runt (suger in luft) så rör sig skivan och bränsle sprutas in. Mängden bränsle bestäms av skivans läge, mer öppet mer bränsle. Men det sprutar in bränsle hela tiden. När du stänger av motorn stannar pumpen, men det kan finnas kvar tryck ett tag efter. Rör du då skivan så kommer det bränsle tills trycket tar slut
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1592634
Har testat spridare 3 och 4 med tryckluft och en gammal kompressionsmätare.

Båda spridarna öppnar som de ska men när de är stängda läcker de så länge det finns tryck kvar, tills mätaren visar 0, det hörs ett svagt pysande från spridaren och med hjälp av lite WD40 så ser man att det bubblar i spridarspetsen.

Spridaren öppnar vid ca 55 psi (3,79 bar)
Står i vhb att spridaren får fukta men inte droppa.
Inget läckage tillåtet under 2,9 kp/cm2.

Mina läcker även vid 0,25 psi (0,02 bar) och så länge tills ledningen är trycklös.

Har det någon betydelse om spridarna är lite otäta och läcker fast motorn är avstängd ?

Uppdatering:

Fyllde upp med WD40 i spridarnas ingång och lät de stå över natten, på morgonen hade WD40 sjunkit och spetsen fuktig.
Spridarna läcker igenom utan tryck.

Har bytt spridare 3 och 4 till spridare som inte läcker och motorn startar och går bättre.
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]