Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoEntusiasten69
Hejsan, jag har nyligen köpt en V70n från 2007 med taklucka. Ikväll när jag körde med lucka på lut(hade glömt att den va på lut) i ca 130-140 så hörde jag att den börja vissla, då stängde jag den i smått panik och hörde hur de ”rasslade till” och sen ”glappar” den. Om jag trycker på den inifrån kan man höra ett ”klickande” ljud när den flyttar sig lite upp och ner. Den lägger sig heller inte rätt varje gång man stänger den nu fast den funkar att öppna och stänga. Kör man på ojämnt underlag eller en ”räfflad” mittlinje så skramlar det från takluckan. Kollade även när den var öppen och ser en liten grå plastbit i skenan/rännan takluckan går i. Har detta hänt någon innan? Går det att laga eller får man byta lucka, går de isåfall att göra som ”nybörjare” eller blir de för svårt?
av sicnarf
Täta med transparent silikon på både ut och insidan och låt det vara stängd jämt. Får du in vatten där så får du alla möjliga fel på bilen.
av sicnarf
Jag sökte på en Amerikansk Volvo forum. Jag hittade detta:
Du behöver calibrera ditt UEM dator som finns i inner spegeln.
Gör så här:
1. Sätt nyckeln i läge 1.
2. Kör taklucka så den hamnar i "tilt" läge, alltså vinklat läge. Släpp knappen nu.
3. Tryck på samma knapp minst 5 sek nu. Då stängs din taklucka helt nu och calibrering är komplett.
4. Om takluckkan inte stängs helt och hamnade inte i rätt läge, så öppna den igen med knappen.
5. Släpp knappen nu och sedan åter stäng takluckkan en gång till minst 5 sek på tryck knappen.
6. Nu är kalibrering komplett. Lycka till! Glöm inte göra rent i kanalen för skenan och smörja med fett.

Någon som har en aning om varför den g&[…]

USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]

Skrikande ljud

Hej! Finns det någon som kan identifiera pr[…]