roas skrev:*pettson* skrev:
Det är ju inte svårt att tänka sej att hastighets signalen försvinner? Både hastighetsmätaren och lådan läser på denna.. Allt i bilen sätter inte felkod.
Så problemet är olösligt, just vad jag befarade.
Det får nog bli en japanare för min del.
Det var mej en väldigt märklig inställning du har, japanare har inte heller felkoder för allt. Men vill du inte reparera utan älskar att muttra så strunta i att gå vidare. Sänk priset på bilen och köp en japanare.
Men jag köper inte ens att dom kontrollerat din bil förutom då möjligen en felkodsläsning. Det är nåt man i det här fallet säger bara för du tänkte väl inte lämna in den för reparation. För faller din hastighetsmätare och samtidigt krånglar lådan. Då har vi 5 Val.
-Avbrott i signalledning
-Signalledning kortsluten till jord eller spänning
-Defekt kombinationsinstrument
-Fel i hastighetsgivarens krets
-Kontaktresistans i anslutningar.
Eftersom instrumentet fungerar som vanligt ibland? Så har du TRE val.
Det ena är om hastighetsmätargivaren är defekt. Eller har en defekt sladd/kontakt.
Det andra är att ditt instrument är på upphällningen och fungerar lite som det vill.
Det här är nåt som dom lätt kan ta reda på om dom bara orkar.
Men vill inte personalen jobba på din önskade japsverkstad så står du likadär med byxorna nere och ett fel som *gäckar verkstan*.
Men i slutändan är det naturligtvis ditt val.
PS: allt det här får man veta om man skiter i att jämt läsa felkoder och TRO utan tar reda på sakers konstruktion och funktion. Koderna är en hjälp till en felsignal/ potentiell felkälla. Det är inte alltid själva felet som signalerar.