Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marnlasse
Hej, min bror ville att jag skulle byta ABS-ring fram vänster på hans XC90 D5 AWD 2012 (R disagn tror jag att det står på grillen). Han hade köpt ringen på vparts i förväg,
jag plocka ner drivaxeln och ser att den som sitter på inte ser lika ut som delen han köpt. Det som sitter på är en typ av kåpa i plast som sitter över knuten med inbyggd dammskydd till hjullagret och det ser ut att vara typ nålar som är intryckta i plasten som är själva "kuggkransen". Jag har inte provat att ta bort den delen då vi inte har nytt dammskydd.
Kan inte heller mäta dimensionen på detta.

Jag har över nätet kollat alla möjliga firmor om denna plastvariant utan lycka. Min bror kolla med Volvo delar , men fick nå konstigt svar från dem , det sluta att de skulle beställa hem 2 olika varor, så får se nästa vecka vad som kommer hem.

Är det nån som vet om det finns nya delar typ "kåpa" att köpa och var isåfall eller har nån annan info om detta.
Eller måste man byta knut eller hel axel? Eller finns det lösa dammskydd att köpa till hjullagret?

Med facit i hand så skulle man ha tagit bild på "kåpan" men trodde då att det inte var problem att skaffa en ny sådan.
Det enda jag kunde konstatera var att nålarna är ca 2mm längre än kransen är bred (nålarna ca 11,5mm- krans ca 9,5mm.

Är det nån som haft samma problem?

Vilken av trådarna ska vi använda, tro?

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]

Avgassystem till volvo 940

Högt mottryck vill du inte ha. Skulle tro […]

Dom läcker i princip alltid en smula där[…]