Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av d1anny2
Hej. Behöver lyfta på stötfångare en smula för att frilägga kaross pga rost. Finns det något sätt som är enklare än att avlägsna hela bakre stötfångaren?
Mvh
Bilagor
20240928_165358.jpg
20240928_165358.jpg (2.79 MiB) Visad 1133 gånger
av sicnarf
Bara lite ytrost ju. Ta en bra rostlösningsmedel och pensla på. Tvätta bort skiten sedan. Spruta lite kallpressad linsolja under där rosten finns också . Detta kan du köpa på Biltema .
Användarvisningsbild
av Erik Å
Stötfångaren är ju av plast, det borde rimligen gå att trycka undan den några millimeter.
Jag skulle ha provat att värma stötfångaren med en hårtork och sen tryckt in små träkilar i springan. T.ex. isärpillade trä-klädnypor. Lovar dock inte att det fungerar :-)
Rostfix: (folk tycker att jag är en idiot men jag fortsätter så här :-D ) slipa bort alla lackbubblor och rost och försegla med 0.5-1mm tjockt lager epoxylim. Viktigt att limmet går upp på frisk (men nedmattad med fint slippapper) lack runt hela skadan. Sen på med bättringsfärg och ev klarlack på synliga ytor. Är rostporerna djupa så finns det förmodligen mikroskopiska kanaler genom plåten. Alltså måste man rostskydda även på baksidan med nåt "kladdigt" rostskydd som aldrig torkar helt. Typ mix av motorolja/hålrumsvätska. Linolja har jag slutat med sen jag fick veta att målarna påstår att det enda som löser intorkad linolja är just saltvatten :-/

Vilken av trådarna ska vi använda, tro?

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]

Avgassystem till volvo 940

Högt mottryck vill du inte ha. Skulle tro […]

Dom läcker i princip alltid en smula där[…]