Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KCF717
Jag har en Volvo V70-09. När det regnar och bilen står plant eller i svagt framåtlut, läcker det in vatten i överkant på vindrutan och på vänster sida av innerbelysningen i taket. Läcker inte in om den står i svagt bakåtlut. Har tätat med silikon på vindrutan och runt den fjolliga antennen på taket. Igår när det regnade var vindrutan torr, men hela takbelysningen skvalpade av vatten som droppade ner runt växelspaken. Var i hela friden kommer vattnet in? Någon som har något tips?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Är rutan bytt någon gång? Annars är det ett rätt känt fabrikationsfel att det läcker in på en del rutor. Fram till för några år sedan tog Volvo det på goodwill, men jag tror att man har slutat med det nu tyvärr.
av Delfi
Lite långsökt kanske, men framför infästningarna till bakluckan vid gummit framför. Jag har haft lite läckage där vid något tillfälle. Då hade gummit krympt ihop lite. Efter justering har jag inte märkt av något läckage.
Användarvisningsbild
av Glimmzz
Kolla om du kan se något flex i rutan/fogen om du trycker ut rutan innefrån. Fick min ruta bytt på goodwill och det var såhär Volvo meken såg min läcka iallafall ✌️
av KCF717
Efter skyfallet igår, är jag övertygad om att det läcker in någonstans bak och rinner längs insidan av taket framåt. Stod parkerad i uppförsbacke och inte en droppe i takbelysningen. Infästningarna till bakluckan verkar troligt, ska kolla detta. Tack för tips!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns en list att montera uppe under bakluckans överkant, på bilen, som leder bort vattnet så det inte följer luckans gångjärn in i taket där bak. Fick jag sätta på min XC70.
Jag fick även rutan bytt för att den inte var limmad ordentligt. Men det var 2016.
av UnleashFusion
Precis som @apersson850 nämnde: det är denna list: 9154842
han nämner även hajfenan och etc.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, den som visas på slutet av videon. Jag monterade min längst bak på kanten, så den tätade mellan luckan och karossen. Min montering lät fortfarande vatten komma ner i springan, men det rann ut vid sidorna i stället för delvis in via gångjärnen. Det hjälpte det också.
av V70Rob
Jag har också en 2009:a, fast det sitter en slags upphöjning i plåten där den aktuella listen skulle sitta. Är det bara om ytan är helt platt som man bör sätta dit en list? Som det ser ut nu så verkar "upphöjningen" synas genom springan när bakluckan är stängd. Jag gjorde faktiskt en beställning hos Volvo fast skrev tillbaka i ett mejl att det inte längre var aktuellt eftersom jag fick för mig att jag helt enkelt inte behövde den. Jag har (ta i trä) inte upplevt några konstigheter under mina snart 5 år som ägare till bilen. I samband med detta så lade jag märke till att det fanns ett glapp mellan infästningen till gångjärnen och karossen. Där kanske jag borde fylla i med silikon eller liknande.

Tja, några tankar bara. Återigen, eftersom det som sagt sitter en upphöjning längs hela ytan från ena sidan till den andra så verkar det som att, i mitt fall, man tänkte till under tillverkningen. Jag vet inte. :-/

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]