Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar hur man kommer åt att laga kablarna som går i gångjärnen mellan bakluckan och karossen i Volvo 245 ?

Försökte få loss innertaket i ett hörn men vet ej hur det sitter fast.

Finns det något alternativt sätt att dra kablar utan att gå via gångjärnen ?

Det finns kablar till skyltbelysning, bakrutevärmare, bromsljus och torkare.

Det som måste fungera är skyltbelysning och bromsljus.
Innertaket får man loss genom att nypa tag i det och dra bakåt, men det sitter hårt som attan och är det gammalt är det stor risk att det går sönder, så var försiktig. Notera hur det är vikt när du ska återmontera. Man får även plocka bort all inredning på själva bakluckan för att komma åt.

Något annat än genom gångjärnen lär inte bli något vidare bra. Lossa ett gångjärn i taget, avlasta takluckan med en sopkvast eller något liknande under tiden. Det är inte speciellt svårt.

Enklaste är att köpa nya originalkablar för ett par hundralappar så är det enkelt att koppla in.

Det här videoklippet beskriver det hela bra:
Detta var ett vanligt problem när jag jobbade som bilmek (mest 145 på den tiden) Volvos ersättningskabel (silikon) var överlägsen i hållfasthet, men vanlig vit lampkabel funkade också. Då så mångtrådig som möjligt. Kolla gångjärnen så dom inte glappar, det sliter mer på kabeln.
Bra påpekande av Lennart! Jag fick nog själv ett kabelbrott pga sladdrigt gångjärn på vänster sida (obs. inte jag förstås, utan tidigare ägare ;-) ) Vänster sida har skyltbelysningen och defrostern, och på höger är det torkare och centrallås.

Sedan beröm till "Bönans" länkade instruktion. Tydlligare blir det inte. Jag tog dock själv en genväg då färdiga kablage hade hiskliga priser, så nu är det "lite löst" där bak på min. Detta ordnas den dagen jag byter hela innertaket - om några år när jag blir jobbonär/pankis.
Tips: Väljer du att byta ena sidan bara, så pilla av innertaket enl instruktion ovan och lossa gångjärnet där och ev gasdämparen, så kan du komma åt tillräckligt bra. Luckan är tung och besvärlig så operationen kräver linor, stag och kompis. Tag klädseln av luckan också för att inspektera kablar och rostskydda( !) invändigt.
Då är det kablarna i vänster gångjärn som är de viktigaste.
Det är i höger gångjärn en kabel är av och sticker upp på utsidan.

Har tagit loss klädseln från bakluckan då låset måste bytas.

Då räcker det att bara lossa vänster sida, men där ser kablarna bättre ut.
Skyltbelysning och bromsljus fungerar, vet ej om bakrutevärmaren fungerar
Bakrutetorkaren fungerar inte.

Övrigt som inte fungerar i bilen är varvräknare, vindrutetorkare och kupefläkt, helljuset fastnar, verkar vara fel i spaken.

Planen är att ställa på fordonet […]

Semestern börjar idag så inatt rullar v[…]

Med lite redskap, viljan att lägga ut en del[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Min stol är liknande, ”knirker” n[…]