Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har precis köpt en begagnad XC60 T6 Recharge MY23. Försäljaren upplyste oss om att bilen har en trasig bensinvärmare som naturligtvis kommer att åtgärdas. Vi har en inbokad till för det om några veckor.

Vad jag förstår, efter lite Googlande, så levererades vissa bilar av vår årsmodell med bensinvärmare pga brist på halvledare men bilen är i grunden tänkt att ha en högvoltsvärmare. En sådan värmare skulle passa oss bättre eftersom den då, vad jag förstår, tar strömmen via laddkabeln om bilen laddas. En bensinvärmare kommer för oss att ta bensin varje morgon för att vi ska ha bilen varm då vi kör till jobbet. Känns både dyrt och miljöovänligt.

Nu till frågan. Eftersom bilen i grunden är avsedd för en högvoltsvärmare funderar jag om det, med rimliga medel, är möjligt att sätta dit en sådan istället för en bensinvärmare - när nu den defekta värmaren likaså ska bytas ut? Någon som har koll på det? Eller finns det några fördelar med bensinvärmaren som gör att jag tänker fel när jag överväger byte?
Om du kör elvärmaren precis innan du ska iväg så kommer bilen inte ha 100% trots att den laddas. så är det med min åtminstone. Kanske är något fel.

Det låter som ett otroligt stort och dyrt ingrepp med begränsad nytta. Kostar säkert 30-40 000.
Kan också med bensinvärmare berätta att om man har laddsladden i så tar uppvärmningen av bilen strömmen från väggen och man startar med 100 % men med någon dl mindre bensin. Jag skulle inte byta till el även om gratis av den enkla anledningen att jag hellre har 2 dl mindre i tanken vid förvärmning innan avfärd än att minska räckvidd som äts upp av elvärmaren. Tänker då särskilt när man står i lägen utan sladd i och värmer upp. Eller annat scenario - köra 8 mil i minus 20.

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]

Idag har vi loggat OBD-data under körning p&a[…]