Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Helgonet67
Tänkte köpa en Volvo 940. Vill fråga på forumet om man bör välja en med automatlåda eller manuell låda? Skulle helst vilja ha automat då jag haft en trafikolycka tidigare i min ungdom och har lite problem med höften.

Skrev tidigare på forumet om val över 940 el S70. Vet att 940 härstammar från 1982 när Volvo 760 kom, men har uppdaterats genom åren. Sista årsmodellerna som hette väl classic från 1996-98.

Krav är klima och fint skick. Helst inte mer än 13.000 mil. Orsaken till att bilköp dröjt är att jag flyttat och var tvungen att säga upp min p-plats och garage. Får dock garage från november.

Har märkt att Volvo 940 är ganska efterfrågad och säljes snabbt på blocket. Är inte intresserad av att köpa dem kostar fantasi priser dock.

Vad bör man kolla extra noga på dom sista Volvo 940? Tänkte köpa classic som var dem sista åren.

Vore tacksam för alla svar!!
Användarvisningsbild
av White
Classic fanns bara -98.

Det du bör kolla efter är rost. Speciellt tvärbalken som kardanaxeln löper igenom, den kan vara ganska
rutten.

Jag har en 945 Classic -98 automat och är helnöjd med den. Har ägt den i 17 år nu, och fick jag välja
hade det blivit automat igen.
av Helgonet67
Tack för svaret!
Hur är det service på växellådan? Har själv en Audi A6 multitronic, där är det 6000 mil mellan oljebyte på växellådsoljan.

Har märkt att ganska många saknar klima på Volvo 940 LTT.

Köpte själv en ny Audi A3 1.8T 1998 och valde inte klima då det var ganska dyrt på den tiden.

Tror generellt sett att Volvo 940 har ganska bra rostskydd. Växte upp i en ny Volvo 244 Jubileum - 77 som farsan köpte för 42.000 kr. Såg att en sådan säljes i nyskick på blocket för 150.000 kr. Riktigt fin, speciellt med klocka mellan ventilation i mittkonsolen och inte i instrument klustret.

Letar efter en vit 940 LTT med mörk inredning.
av Volvoold
Jag respekterar din avsikt att inte betala för mycket för en bil. MEN: Tyvärr måste du nog göra det om det är en riktigt FIN bil du vill ha och som inte gått för långt och dessutom med klimatanläggning.

Detta är en mycket pålitlig kvalitetsbil och det kostar. Men det har man igen med låga driftskostnader/reparationer servicekostnader mm.

Jag köpte själv en manuell riktig lågmilare för 5 år sedan, som nu gått 8900 ca (940 LTT sedan)

Jag tyckte att den var något dyr (köpte på firma) men jag tänkte som så att riktigt fina ex kostar och vill man köpa billigare så får man tumma på både miltal och skick, samt sannolikt en fungerande klimatanläggning (om bilen ens har någon form av AC). Sedan så hade den genomgått Rostskyddsbehandling / DINITROL® Tuff-Kote Dinol.

Man gör ju förstås ett eget val, men så tänkte vi. 😊

Jag kan summera efter fem år att inga negativa överraskningar dykt upp.

Några slitagedelar utbytta men de här bilarna är ju lättmekade, oavsett om man gör det själv eller lämnar iväg. (Detta får man ju räkna med att byta även på nyare bilar)

Jag har provkört mängder med bilar, både i jobbet och privat, men tycker att denna bilen fortfarande står sig mycket bra map bullernivå (däck) samt extremt sköna stolar, om man gillar stora rejäla och mjuka stolar, samt skön fjädring, och inga eltejpstunna däck.

Jag personligen är inte alls imponerad av tex nya V90 i mitt tycke stenhårda fjädring när man tex åker över små gupp., och nivå/frekvenser av däck buller. Detta gäller dock de flesta nyare bilar tyvärr.

Det är väl egentligen bara två bilmodeller som har stolar som jag sitter rätt bra i, Peugeot 308 (2014-2021) samt V70 (08-16) Peugeot något bätte än V70.

Tyvärr verkar inte många provköra bilarna nån längre sträcka (högre hastighet) innan de köper, då kan man missa vissa detaljer som man sen tvingas leva med, tex stolarnas betydelse samt ljudnivå.

Lycka till i biljakten! 😊

Ps de här bilarna kommer sannolikt att stiga ännu mer i värde framöver om de är fina. Så köp innan dess. 😉
av Helgonet67
Hej,

Tack för ditt svar men jag tror inte du riktigt du förstod på vad jag menade med betala för mycket. Finns en på blocket som säljes för 329.000 kr som gått väldigt lite. Detta anser jag för mycket.

Hur mycket ska du ha för din 940?

Du kan göra en bra affär!! ;-)

Jag är beredd att betala det som anses rimligt. Är ingen prutare eller däcksparkare. :-)
av Volvoold
Ja, den var dyr. (329')

Oj, det var en intressant fråga. Jag får kolla med frun om vi kan tänka oss sälja. 😊
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Om det är en ren och skär bruksbil det handlar om, och alternativet är S70 så.... Ärligt talat, köp en S70. Det är helt otroligt hur mycket bättre bilar det är körmässigt. Dom känns åtminstonde 20år nyare, trots att platformarna "bara" skiljer sig 10 år. Dessutom står dom lägre i pris än 940, på gott och ont. Inte lika populära att ge a-traktor döden bl.a. Man kan hitta en x70 T5 för mindre pengar än en halv-sunkig trött 940GL. Och även "toppmodellen" av 940, fulltrycksturbon, är ju enormt trött, slö och tråkig jämnfört med T5an, orginal.

940 har givetvis sin charm och går att få roligare/bättre, men orginal mot orginal har dom inte en skit att komma med jämntemot x70. Förutom att bes. kan bli imponerade/glada över att se en 940 som inte är en a-traktor då :P Och nej, 940 är inte mer lättskruvade än x70... Har svurit betydligt mer över 945an än V70in :bored:
av TioTusenKRBil
"Låga" mil är inget att snöa in sig på när det gäller 940. Det enda ett lågt miltal egentligen gör är att höja priset, både innan men även efter köpet när du upptäcker att allt fortfarande är original från 90 talet, med torrsprickor och slitna delar. Satsa hellre på en bil runt 25mil med AC (att ac ens fungerar är 50/50). Personligen hade jag försökt hitta en bil med basic AC utan ECC osv (du kommer bara få en jobbig blinkande snöflinga i mittkonsollen när någon sensor snear annars).

Automat är bara ett plus då det är lättare att hitta en bil som inte har blivit sönderkörd, och de är ALLTID billigare. Turbo, manuell och bakhjulsdrift är alla saker som gör en bil dyrare då det passar sig utmärkt att leka med. Nyare volvomodeller är alltså oändligt mycket bättre köp (läs billigare för mera bil) om det inte MÅSTE vara en 940.

Jag hade kikat på fb marketplace tills du hittar en Volvo 945 automat i fint skick, som säljs av någon medelålders person för runt 35-40 tkr. Då får du förhoppningsvis en pålitlig bruksbil utan större problem. Titta på köprådstråden för vanliga fel osv utöver det uppenbara när det kommer till bilköp. Tänk på att alla 940s börjar bli riktigt gamla så det kommer alltid vara fel och småskit att fixa även om den kostar 300 lax.
av Helgonet67
@Tiotusenkrbil

Jag köpte en fabriksny Audi A4 1.8 T (rött T = 190 hk) ny med multitroniclåda 2004.

Fick väldigt stor rabatt, den skulle kostat 330K men jag fick loss den för 290K. En kompis till min yngre bror var precis under försäljningschefen på Din Bil Hammarby. Den var iprincip fullmatad (utom taklucka och läderklädsel) quattro var inte kompatibelt med multitronic.

Ägde bilen i 16 år och sålde den 2018 med 8600 mil på mätaren. Den stod mest parkerad i garaget och visst var den väldigt ny invändigt och fin i lacken, bytte vindruta till en ny original innan försäljning. Fast dem sista 2 åren började mycket krångla och utgifter på cirka 20K. Kände för att sälja den, och efter bara nån timme på blocket, var det en kille som kom och köpte den.

Känner lite att den bilen hade mått bättre av om den kördes längre än till mataffären, och hem samt förskola fram och tillbaka.

Lågmilare garanterar inte att bilen ska vara i helt nytt skick mekaniskt, i vevhus ventilationen hade det bildats nåt tjockt klet av att den mest kördes korta sträckor. Ändå använde jag alltid Mobil 1 0w-40 vid varje service, om detta nu spelar någon roll?

Har som sagt kört Volvo 740 GL och 945 GL väldigt mycket i tjänsten och visst känns dessa bilar föråldrade jämfört med Volvo S/V70, samt ligger mycket högre i pris. Ändå om S70/V70 är en mycket bättre och modernare bil så saknar den lite av den kultstatus som Volvo 940 och Volvo 240 har. 940 påminner mycket om 240 tycker jag fast mer modern. Svärfadern hade en Volvo 245 GL, fast hade valt nån beige aktiv färg utvändigt och även invändigt så den kändes riktigt trist.

Håller fullständigt med att lågmilare även har nackdelar. Kommer ha garage från december, så har några månader på mig att hitta något lämpligt som slipper stå utomhus i regn och snöoväder, fågelspill och annat.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]