Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ChaX
Godkväll!

Har felkod P0490 på min Volvo V70. Har monterat bort EGR-ventilen som faktiskt kärvade när den skulle öppna och stänga. Har rengjort den till fullo, så nu går ventilen väldigt lätt igen. Har även testat Solenoiden, och den klickar precis som den ska (så allt verkar fungera enligt mig ;))
Två frågor i ett här nu. Om felet skulle vara åtgärdat. Försvinner felkoden utav sig själv, eller krävs det att man släcker den manuellt?

Finns det någon i Alingsåsområdet som har ett diagnosverktyg för att radera felkoder? Motorlampan lyser fortfarande och de två felkodsläsarna jag har lyckas ingen av dem ta bort felkoder.
Tack på förhand
av rasmus85
Jag tror du måste släcka den manuellt.
Det brukar dock funka att göra även med de allra enklaste felkodsläsarna.
När jag hade felkod P1407 på min V70 2024 så släckte jag den med en 20 kr (!) blåtands felkodsläsare från aliexpress!

Numera har jag alltid en simpel felkodsläsare i handsfacket på alla mina bilar, och så en lite bättre IcarSoft som ligger hemma när det ska finmekas :)
Användarvisningsbild
av ChaX
Fann en bättre begagnad felkodsläsare från Biltema anpassad till Volvo. Den släckte felkoden. Så för stunden Case Closed :)
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]