Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1588865
När jag har husvagnen (adria 753HK 2020) tillkopplat på bilen så växlar kylskåpet (thetford) konstant mellan 12v och gasol och samtidigt poppar det en tomt meddelande på stora skörmen i bilen. Detta händer ungefär var 6-7 sekund så ganska störigt. När kylskåpet fastnar i detta läget så kyler det inte heller.

Provade husvagnen idag på en polares xc90 b5 och där funka kylen utan problem. Kan utgången på släpvagnselkopplingen i min bil vara lite underdimensionerad?

Stänger jag av kylen eller forcerar den på gasol så funkar bilen normalt.
#1588886
Har du Volvos original utrustning för att koppla in släpvagnen?
Enligt ovan är första kollen att kontakterna är OK. Om kontakterna är bra gäller det att kolla att jordningen till matningen till kylen är rätt. Nu kan det vara olika kopplat i olika husvagnar, men i min vagn har jag det så att kylskåpet matas av den +12 V som är på enbart när motorn är igång. Kylen tar så mycket ström så jag vill inte att den ska gå enbart på batteri.

Matning +12 V när motorn är igång kommer på stift 10. Den har sin jordning på stift 11.
Ständig matning +12 V kommer på stift 9 och har sin jordning på stift 13.
Sen har trafikbelysningen, som är utspridd på stiften 1-7, sin jordning på stift 3.

För att det här ska fungera bra ska varje jordning vara kopplad till sin förbrukare. De ska inte vara ihopkopplade i vagnen, men det där finns det hur många varianter som helst på.
Oavsett vilket så är avsikten med denna utläggning att förklara att du måste kolla både den matning du har och respektive jordning. Det är (normalt) inte som det brukar vara i fordonsvärlden, alltså att all jordning är chassijordning överallt.

Min bil är för övrigt också en XC90 D5 2019 och den fungerar bra med min husvagn. Drag och el till det är dock från 2024, för bilen hade inte dragkrok när jag köpte den det här året.
Fast mitt kylskåp har inte stöd för automatisk omkoppling mellan de olika driftsätten. Jag får snurra på ett vred för att välja 230 VAC, 12 VDC eller gasol. Och tända manuellt på gasol.
Jag har det kopplat så bilens ständiga matning matar 12 V-enheten i bilen (belysning) och den 12 V som bara är på när jag kör går till batteriladdning i vagnen och kylskåpsdriften.
#1588902
Jag har ingen koll alls på hur elen fungerar i en husvagn - men jag har en husbil och det kanske är likadant...

I husbilar finns alltid en D+-signal. D+ kommer från generatorn och innebär att när motorn är igång så skickar generatorn ut en D+-signal och alla brukare som är igång slår över till 12V-drift. När man stänger av motorn så försvinner D+ och förbrukarna går tillbaka till gasol eller 230V osv. D+ kan ibland kopplas via elektroblocket.

Det kan ju vara så att din D+-signal kommer och går, eller är felkopplad på något sätt, vilket innebär att kylskåpet känner av D+ och slår av gasolen, sen försvinner D+ och kylskåpet startar gasolen igen.

Som jag förstår det så kommer D+ via pin 10 i släpvagnskontakten. Sen är jag osäker på om man ska mäta på pin 10 med eller utan belastning. Eftersom D+ kommer och går kan det ju vara så att bilen tycker att husvagnen belastar pin10 för mycket och tillfälligt stryper signalen? Det går ju att programmera "släpvagnsboxen" i bilen på några olika sätt.

Jag gjorde snabb googling på D+ och husvagn och det finns mycket att läsa på nätet, t ex:
https://www.caravantalk.co.uk/community ... /#comments
#1588916
Fast det här är en Volvo och om den har original elsystem för släpvagnskontakten brukar det innebära att den är fullt kopplad. Till skillnad från exempelvis VW som ofta "fuskar" och bara kopplar åtta pinnar, inte tolv.
TRM i Volvo säkras med 40 A, men jag har inte koll på om det finns någon elektronisk strömbegränsning på lägre värde i TRM till XC90.

För övrigt finns det ungefär lika många svar på "hur elen fungerar i en husvagn" som det finns husvagnar...
#1588970
Extremt kul att lära sig lite mer om detta. Trots att jag inte har husvagn!
Ett tillägg med kontakten:
Det är inte bara att kolla så stiften ser bra ut. Har man fortsatta mysko problem och man inte finner osak så kan det behövas att man tar isär kontakten.
De kan bli rätt (h)ärgade efter ett antal år. Inuti alltså, och då kan det bli märkliga överslag och annat beroende på strömförbrukning. Och väder.
Likaså är det bra att utesluta kabelfel, om det är möjligt.
Kablar kan få brott i sig, få dåliga kontakter och bli luriga.
#1588978
Här är en diskussion om just detta med kontaktdon på ett campingforum.

Det 13:e stiftet simmade utanför bild i inlägget ovan. Det är jordning till stift 9.

Det jag hade gjort i den här situationen är att mäta spänningen till kylen när bilen står kopplad med motorn igång. Om det varierar för mycket kan det tyda på att när kylen belastar ledningen sjunker spänningen under den nivå där kylen går på 12 V, så den skiftar till gasol. Då försvinner belastningen och spänningen går över den nivå där kylen slår över till 12 V igen. Så kan det hålla på.
Om det är så är det för dålig kontakt någonstans, eller för klen kabel, eller i förekommande fall båda delar.

Husvagnar har oftast en kopplingslåda någonstans, dit kabeln från bilen går och sedan delas upp till trafikbelysning, batteriladdning och drivspänning. Den lådan sitter ibland under vagnen (under golvet) eller i någon soffa/sänglåda. Det kan vara ett problem där också, speciellt om den sitter utomhus. Utöver den mest utsatta delen, alltså, i kontakten.

Med tanke på att det fungerade med en annan dragbil får man förstås börja med att kolla detta i bilen i det här fallet.

Det tomma meddelandet som visas kan möjligen tänkas vara en överlastvarning som inte längre är en överlast, för kylskåpet har slagit ifrån igen, innan rutan hinner fyllas i med relevant text. Om det nu fungerar så i en Volvo - jag vet inte. Mycket maskineri har jag programmerat i mina dagar men ingen Volvo.
#1588991
Jag har nu på lunchen gjort lite mätningar :)

Kylen har ett antal olika ingångar (Thetford N3000).

LC = Low current från husvagnens batteri, driver bara styrningen av kylen
HC = Matning från dragbilen high current, Denna har ganska kraftiga kablar + och -.
D+ = signal att bilen är igång

Mätningen visar att D+ är helt stabil och matar typ 14 volt hela tiden när bilen är igång
Däremot så fort jag slår igång kylen så växlar HC mellan 0v i några sekunder och sedan 12volt i någon sekund och så fortsätter det i evigheter. Meddelandet i bilen poppar också varje gång den går över till 0v

Jag tänker att kylen belastar TRM styrenheten med för många amp så att den helt enkelt slår av, stänger utgången i några sekunder och sedan provar igen efter en stund men när belastningen sticker så slår den av igen i en evig loop. Men skulle vilja bekräfta med en mätning direkt på TRM men hittade inte den lätt så antar att den sitter djupare in. Kanske man måste lossa lite paneler. Någon som har en exakt placering och vilka stift som går till vad på denna?
#1589003
TRM sitter på högkant till vänster om den bakre elcentralen, som i sin tur sitter till höger under golvet, eller snarare under det lilla fack som finns där bak till höger. Det är en del meckande för att komma åt den. Vad som är vad i kontaktdonen har jag ingen uppgift om.
Nu har du ju redan provat med en annan bil och där fungerade det, så det är knappast någon mening med att göra det omvända och koppla +12 V till kylen från en annan källa (batteri) och mäta strömmen som kylen behöver för att fungera. Det kunde ju ge en uppfattning om ifall det är rimligt att det ska gå eller ej, men då det fungerade med en annan bil verkar det redan rimligt.

En B5 är rimligen nyare än din 2019. Kanske de har ändrat något? Hade varit kul att prova med min bil, som också är en D5 från 2019, men jag har en TRM från 2024. Jag köpte bilen begagnad i maj och då var den utan dragkrok, så den är nyinstallerad.

Enligt Thetford själva ska en kyl i N3000-serien ta 11 eller 15 A på 12 VDC, beroende på om det är en låg eller hög modell av kylen.

Halvvägs med hjulbytet. Förutom hjulen t[…]

XC60 med stort elfel

Kolla in denna youtubefilmen från mackans ga[…]

Volvo v60 T8 2020 Hybrid

Säljaren lade bara på 25% moms på[…]

Bakljus v70 2007

Hej! Har lyckats få loss det mellersta baklj[…]