- lör 07 sep 2024, 00:13
#1588707
Om det möjligen är någon mer än jag som funderat på hur man sprayar insidan av trösklar och balkar med rostskydd så kommer här lite konstiga förslag
På min V70 mk 1 så finns det gummipluggar under botten vid bakaxelinfästningen, därifrån kan man faktiskt lirka in en slang genom hela tröskeln ända fram till främre stänklappen, likaså bakåt genom balken över bakaxeln ända ut till bakre stötfångaren. Det är en del mellanväggar som man får lirka sig förbi men det går.
Har man väl lirkat in slangen så sprayar man lämpligen samtidigt som man sakta drar ut slangen.
Min favorit är hålrumsvätska BT 36-2417 blandad med motorolja. Ingen äcklig spillolja utan fräsch ny olja. Ca 60% olja, 40% hålrumsvätska. Fungerar bra även på rostiga ytor, har dock nackdelen att gummipluggarna sväller men det kan jag leva med
Problemet är bara att om man kopplar på en 2m lång slang på de vanliga spraypistolerna så kommer det nada vätska, bara luft. Mottrycket i slangen blir uppenbarligen större än injektor-undertrycket så ingen vätska sugs upp från behållaren.
Problem är till för att lösas! Vad händer om man trycksätter burken genom att koppla på ett T-rör på utgående slangen och kopplar till burken (och förstås pluggar ordinarie lufthål). Jo det går då hur fint som helst att spraya genom en 2 meter lång 8mm slang , hurra
.
.
I änden på slangen har jag tryckt i en plastplugg, svarvad av skaftet på en gammal tandborste, med ett 2.5mm hål mot änden. En lätt plugg av plast ramlar inte lika gärna ner och tjurar i nåt hörn inne i balkarna som en tung av metall skulle ha gjort. Slang: 8mm ytter (6 mm inner) polyuretan tryckluftslang från kullagret.com. Det skulle säkert ha funkat ännu bättre med styvare 10mm men det finns andra balkar där hålen blir väl trånga. Med 10mm går det säkert med billig pvc-slang, behövs inte tunnväggig och dyr PUR-slang.
6 st 2.5mm hål med 60 grader delning runtom slangen ger hyfsat stjärnformat spraymönster. Lämpligtvis sprider man ut hålen längs slangen annars blir det liksom inget kvar. Att borra i polyuretan blir icke bra, jag petade in skaftet av en 6mm borr in i slangen som stöd och stansade hålen med en håltång mot borrskaftet. .
.
Ojdå hoppsan, burken gillade visst inte 6 bar övertryck, man får nog skruva ner reduceringsventilen på kompressorn en aning
Olöst, finns det lämpliga stabilare burkar med botten som klarar några bar övertryck utan att deformeras?
Kan antagligen bli rätt otrevligt om botten (och all vätska i burken) poppar ur

På min V70 mk 1 så finns det gummipluggar under botten vid bakaxelinfästningen, därifrån kan man faktiskt lirka in en slang genom hela tröskeln ända fram till främre stänklappen, likaså bakåt genom balken över bakaxeln ända ut till bakre stötfångaren. Det är en del mellanväggar som man får lirka sig förbi men det går.
Har man väl lirkat in slangen så sprayar man lämpligen samtidigt som man sakta drar ut slangen.
Min favorit är hålrumsvätska BT 36-2417 blandad med motorolja. Ingen äcklig spillolja utan fräsch ny olja. Ca 60% olja, 40% hålrumsvätska. Fungerar bra även på rostiga ytor, har dock nackdelen att gummipluggarna sväller men det kan jag leva med

Problemet är bara att om man kopplar på en 2m lång slang på de vanliga spraypistolerna så kommer det nada vätska, bara luft. Mottrycket i slangen blir uppenbarligen större än injektor-undertrycket så ingen vätska sugs upp från behållaren.
Problem är till för att lösas! Vad händer om man trycksätter burken genom att koppla på ett T-rör på utgående slangen och kopplar till burken (och förstås pluggar ordinarie lufthål). Jo det går då hur fint som helst att spraya genom en 2 meter lång 8mm slang , hurra

.
.
I änden på slangen har jag tryckt i en plastplugg, svarvad av skaftet på en gammal tandborste, med ett 2.5mm hål mot änden. En lätt plugg av plast ramlar inte lika gärna ner och tjurar i nåt hörn inne i balkarna som en tung av metall skulle ha gjort. Slang: 8mm ytter (6 mm inner) polyuretan tryckluftslang från kullagret.com. Det skulle säkert ha funkat ännu bättre med styvare 10mm men det finns andra balkar där hålen blir väl trånga. Med 10mm går det säkert med billig pvc-slang, behövs inte tunnväggig och dyr PUR-slang.
6 st 2.5mm hål med 60 grader delning runtom slangen ger hyfsat stjärnformat spraymönster. Lämpligtvis sprider man ut hålen längs slangen annars blir det liksom inget kvar. Att borra i polyuretan blir icke bra, jag petade in skaftet av en 6mm borr in i slangen som stöd och stansade hålen med en håltång mot borrskaftet. .
.
Ojdå hoppsan, burken gillade visst inte 6 bar övertryck, man får nog skruva ner reduceringsventilen på kompressorn en aning

Olöst, finns det lämpliga stabilare burkar med botten som klarar några bar övertryck utan att deformeras?
Kan antagligen bli rätt otrevligt om botten (och all vätska i burken) poppar ur

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Har passerat 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande med många krokiga omvägar 
