Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!

Har gjort misstaget att ge mig på att fixa ett par stenskott som börjat rosta precis där taket börjar. Har nog försökt mig på detta 4-5 gånger vilket resulterat i att den nya färgen har börjat rosta. Är 99% säker att jag fått slipat bort all rost vilket gör det väldigt märkligt att rost ändå kommer tillbaka, dessutom börjar det på olika områden och inte i ett specifikt ställe. Tyvärr gör jag detta utomhus så fuktiga nätter påverkar väl detta.

Jag köpte det här lackstift kitet från volvo vilket inkluderar färg + klarlack. Instruktionerna vill att man blöter ner tygänden på pennan och trycker vilket jag har ignorerat då det blev förjävligt när jag testade det första gången. Har istället målat tunna lager som fått torka 1 h mellan varje lager.

Sista försöket fick jag låna ett garage 2 dagar då primer las på innan, 4-5 lager färg las på för att sedan sandas ner o jämnas ut. Jag hann inte komma så långt då jag var tvungen att köra ut bilen från garaget men då hade ändå färgen fått torka ca 24 h. Tyvärr var detta en regning dag men inte trodde jag det skulle spela roll för att färgen har ju fått torka "länge". Men nej, det tog 3 timmar och när jag ska kolla till mitt arbeta har alla 3 färgområden börjat bubbla upp pga vattnet.

Är det just dethär lackstift kitet som beter sig så?

Försökte våtsanda ett område där jag hade målat och då hände samma sak, den nya färgen blev som tuggummi och allt lossnade bara för att det fick lite kontakt med vatten.

Är det bättre att köpa sprayfärgen? Torkar den fortare och beter sig annorlunda?
Jag hör er! Vad jag förstår så har man inte mer än några timmar på sig att måla över efter att härdaren har aktiverats i burken. Känns dumt om man målar över för att ändå få ett resultat i att rost ändå kommer tillbaka. Kan man köra runt bilen med primer några dar för att se till att ytterligare rost inte framkommer. Räcker den som skydd dvs? Ska testa zinkfärg som tydligen ska vara bra att använda som primer.
daggeman69 skrev: sön 25 aug 2024, 10:47 Jag hör er! Vad jag förstår så har man inte mer än några timmar på sig att måla över efter att härdaren har aktiverats i burken. Känns dumt om man målar över för att ändå få ett resultat i att rost ändå kommer tillbaka. Kan man köra runt bilen med primer några dar för att se till att ytterligare rost inte framkommer. Räcker den som skydd dvs? Ska testa zinkfärg som tydligen ska vara bra att använda som primer.
en gammal tråd(2020) där någon lagt zink först och epoxi: viewtopic.php?f=46&t=156495&hilit=lacka ... primer+%3F (amatör tråd) men bara som "inspiration"
[/quote]

en gammal tråd(2020) där någon lagt zink först och epoxi: viewtopic.php?f=46&t=156495&hilit=lacka ... primer+%3F (amatör tråd) men bara som "inspiration"[/quote]

jaa tror dock att epoxi är väl mer för att fylla kaross som saknas. Har ju egentligen bara slipat till exponerad metall men har liksom inte slipat bort metallen något. Men eftersom den personen använde zinkfärg låter det som att det är effektivt
Epoxyfärg är bra för att få en helt tät yta.

Du kan lägga bara primer och vänta, men då måste du ha 2k primer så den är "tät"...

Köp 2k lackstift från bilfärg, så kan du blanda i en lite kopp, då är det bara den lilla blandningen som stelnar sedan, så kan du blanda en ny kopp senare om du vill.
Det känns lite dömt att misslyckas att få till det bra utomhus den här årstiden. Du vill applicera alla lager innan du utsätter ytan för fukt. Enbart grundfärg är inte ett särskilt bra skydd.
Zinkfärg är bra, men den är lite benägen att reagera med nästa lager, särskilt om man har för bråttom.
Är du säker på att det bara är stenskott? "Precis där taket börjar" - är det i anslutning till en kant eller list? Kanske har du mer rost än du tror som kryper runt.
MartinS skrev:Epoxyfärg är bra för att få en helt tät yta.

Du kan lägga bara primer och vänta, men då måste du ha 2k primer så den är "tät"...

Köp 2k lackstift från bilfärg, så kan du blanda i en lite kopp, då är det bara den lilla blandningen som stelnar sedan, så kan du blanda en ny kopp senare om du vill.
Aa jag upptäckte detta, trodde man vart tvungen att köpa i spray men fanns som stift där man blandar en härdare. Det är väl bäst att vara på den säkra sidan och skaffa sig en 2k primer också
Storfot skrev:Det känns lite dömt att misslyckas att få till det bra utomhus den här årstiden. Du vill applicera alla lager innan du utsätter ytan för fukt. Enbart grundfärg är inte ett särskilt bra skydd.
Zinkfärg är bra, men den är lite benägen att reagera med nästa lager, särskilt om man har för bråttom.
Är du säker på att det bara är stenskott? "Precis där taket börjar" - är det i anslutning till en kant eller list? Kanske har du mer rost än du tror som kryper runt.
Jag ska bifogar ett gäng bilder så man ser vad som är slipat. Det var ju från början väldigt små skott (ca halvt riskorn) som jag fått liksom sprätta upp med ett rakblad och ta bort mer bakomliggande rost under lack. Har utvecklats till en slipad yta på ca 1.5 cm2. Har verkligen försökt säkerställa att all rost är bortslipad. Har gått bakom listen för framrutan och även där tagit bort rost ja.

Känns dumt att riskera att färgen bubblar upp pga att den ej gillar zinkfärgen. Jag ser på hagmans instruktioner att dem vill att zinkfärgen torkar 24h innan man applicerar annan färg på, men kanske reagerar fel ändå? Har redan en "primer" från bilfärg.se som jag använt och den kanske räcker.

Men jag tänker att om jag tidigt en solig morgon framöver börjar med göra rent yta självklart, sen på med primer, låt torka 1h, på med 2lack, låt torka 12 h som det står att den minst ska göra. Då kan jag väl inte göra mer rätt? Det borde väl funka eller måste jag hyra ett garage i 48 timmar med temp på minst 10 celsius och max 20? Känns inte som detta borde vara så himla komplicerat.

Jag har en 740 GLT 16V 88B. Denna modell är e[…]

Har för mig jag har: https://www.oljemagasin[…]

D4 VEA dricker olja

Inget som behövs, det hade bara varit bra att[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Hej! Tycker att jag läst hundra olika inl&aum[…]