Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Nu har jag kikat på en ny bil ett tag men den stora anledningen egentligen till att jag inte byter är avsaknaden av läder.
Vad för klädslar är minst lika hållbara som helläder i nya C40? Vart kan jag hitta info om klädslarna och årsmodellerna?

Så här skriver deras pressavdelning vid lansering av C40.
"Volvo Cars gör ett etiskt ställningstagande för djurens välbefinnande genom nya materialval i sina elbilar. Från och med nya C40 Recharge kommer alla nya helt elektriska Volvo-modeller att vara helt läderfria."

De kommande åren kommer Volvo Cars att lansera en helt ny familj med elbilar. Målet är att enbart erbjuda helt elektriska bilar från år 2030 – alla läderfria."

Det som nu gör det hela mycket märkligt är att nya EM90, erbjuds med läder.. Elbil men läder....
EM90
"Charcoal ventilated Soft Nappa leather in charcoal interior
Birch decor
Ventilated Soft Nappa leather upholstery"

Ska jag tolka detta som att ett skifte kommer ske framöver och det åter igen kommer erbjudas läder? Volvo säger nej via pressavdelningen.

Nästa årsmodell borde vara facelift på C40 om volvo forfarande håller sin 4års cykel.
Vill du ha läder får du välja någon annan tillverkare än bl.a. Volvo, Volkswagen och Tesla. Audi, BMW, Mercedes och Skoda erbjuder fortfarande riktig läderklädsel (om jag inte kommer ihåg fel).

Det har funnits många alternativ som påståtts vara bättre än läder. I längden känner jag inte till någon som hållit bättre.

Det här så kallade etiska valet som Volvo Cars gjort gör att det finns en rätt stor chans att jag aldrig mer äger en ny Volvo. Jag har läderklädsel i min XC90, och fortsätter gärna med det. Det är inte så att jag kategoriskt inte kan tänka mig fuskläder som finns i nya Volvo. Jag har det i nuvarande BMW. Riktig läder till BMW är dyrt, och gick inte in i tjänstebilsbudgeten. Men om jag har råd och vill ha läder så lär jag välja en bil där jag får det.

Själva det etiska går också att diskutera. Kon föds primärt upp för mjölk och kött. När den slaktas går skinnet att använda till läder. För mig är det mer oetiskt att inte göra det. Att ta död på ett djur utan att ta vara på det är i min värld oetiskt. Jag har därmed inga som helst problem med t.ex. läderskor. Jag har viss förståelse för att andra tänker annorlunda. Om Volvo nu vill inrikta sig mot dem så blir resultatet att jag inte köper någon fler Volvo.
av toppo
Polestar erbjuder läder i sina bilar. Visserligen dyrt tillval men om det är viktigt för dig skulle jag överväga en Polestar 2 istället för en C40.
Jag undrar hur länge det etiska ställningstagandet håller.

Volvo är väl intresserad att sälja bilar och erbjuder konkurrenter läder i sina elbilar och kunderna försvinner får man kanske erbjuda det kunderna vill ha.

Men handlarna påstår att deras klädslar ska vara minst lika bra som en bil med klädsel av läder.
Felmeddelande etc

Hej, S60 2005. Idag har jag lossat farthålla[…]

Stötdämpare vibration

Om man har bytt dämpare bak så ska man […]

Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]