Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Jag sitter och funderar på om det är värt att inskaffa en egen press.
Frågade min lokala meckare vad det skulle kosta om jag tog loss spindeln, köpte lager av dom och de pressade ut det gamla och i det nya ( hjullager fram v70-12). För der jobbet skulle han ha 2500. Tänkte, va fan. Frågar volvo vad de vill ha för samma jobb. 4500.
Lager via trodo skr kostar 1223, fag 1288...
Men min fråga är, räcker det med biltemas 10 tons press eller är det värt pengarna och köpa deras 20tons press?
Jag köpte Biltemas verktygssats för kompakthjullager (art.nr.19-1566) när jag bytte på min V50.

En riktig press hade varit flott men den hade blivit stående, både ekonomiskt och platsmässigt ofördelaktigt för mig.
IMG_20240809_173324.jpg
IMG_20240809_173324.jpg (81.4 KiB) Visad 2368 gånger
HakanF skrev:Om det är volvos främre lager som ska bytas behöver du också special verktyg men du kan byta med bara verktyget utan press. Kolla Björklunds garage på Youtube han har bra videor på det.
Jo, man behöver två centreringsverktyg lika med dom som följer med i Biltema sitt verktyg.
När det gamla lagret pressas ur spindelhuset kan man kanske tokslå med en slegga, men när det nya lagret skall in måste man ha rätt saker för att inte förstöra lagret.
Om man använder verkstadspress måste spindelhuset tas bort, så varför skapa extra arbete när Biltema verktyget gör jobben med spindelhuset på plats i bilen.
Och vad händer om lagret kräver lite mera än 10 ton för att komma ut? -Då blir det oavsett en åktur till Biltema.
Skit i verkstadspressen.
emtor skrev: fre 09 aug 2024, 19:34
HakanF skrev:Om det är volvos främre lager som ska bytas behöver du också special verktyg men du kan byta med bara verktyget utan press. Kolla Björklunds garage på Youtube han har bra videor på det.
Jo, man behöver två centreringsverktyg lika med dom som följer med i Biltema sitt verktyg.
När det gamla lagret pressas ur spindelhuset kan man kanske tokslå med en slegga, men när det nya lagret skall in måste man ha rätt saker för att inte förstöra lagret.
Om man använder verkstadspress måste spindelhuset tas bort, så varför skapa extra arbete när Biltema verktyget gör jobben med spindelhuset på plats i bilen.
Och vad händer om lagret kräver lite mera än 10 ton för att komma ut? -Då blir det oavsett en åktur till Biltema.
Skit i verkstadspressen.
Jag kollade precis igenom vida för att kolla upp special verktyget, och ja det ser ut som biltemas som rekomenderats innan, så et får det bli. Tack för hjälpen killar :-) :-) :-) :-)
Om det är en V70 så är det den här du behöver:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000036602
Viktigt: Du måste smörja gängorna på axeln med fett, och använd inte en mutterknackare.
Ge också det lilla lagret som sitter på axeln lite tjock olja.
Kolla Björklunds Garage på Y/T hur man säkerställer att det nya lagret kommer att gå rakt in.
https://www.youtube.com/watch?v=Neo6rFCsnOU&t=201s

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]