Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.
Jag har En V60 B4 2023 Plus.
Parkeringssensorerna fram fungerar som de ska med visuell signal i displayen men bara med ljud ibland.
Rätt som det är så ger de ifrån sig ljud och ofta inte alls.

Irriterande fel och man kan ge sig på att verkstaden får dem att fungera när de checkar bilen.

Är det någon som har varit med om detta eller har lösning på problemet?
Hejsan

Har en V60 T6 recharge 2024, alltså samma som du med Google systemet. Gick från en 2021:a med sensus och har noterat samma sak. Ibland kommer inget ljud, ibland kommer det ljud.

Dessutom upplever jag sensorerna som betydligt mer ”sega” än innan, är en fördröjning i reaktion. Har lärt mig att man måste köra försiktigare/långsammare mot hinder så sensorerna hinner ”hänga med”. Ibland möter man också nån som kör förbi nära en och efter att bilen passerat börjar det tjuta och lysa rött.

Samt att de ibland visar rött fastän det inte är nåt hinder. Har hänt några gånger att vänster sida visar rött hela tiden. Sedan försvinner det nån dag senare.

Som grädde på moset fick jag igår upp en julgran på instrumentbrädan. Efter start är ESP, intellisafe, blis, adaptiv farthållare etc ur funktion. Samt elmotorn går ej igång.
Försvann efter att jag kört några hundra meter….

Min analys är att Google är felet, för min gamla sensus bil var betydligt mer ”stabil” så att säga.
Har nog samma. Är inte vid bilen nu men kan det va så att de piper fram om man är i en parkeringssituation, dvs. först har backat.

Har haft massor med bilar. Volvo har alltid pipit fram om man kör normalt. BMW har bara pipit fram om man först backat. Var lite svårt när jag växlade mellan de båda. Kanske Volvo försökte sig på ett mellanting.
Nu har jag varit inne med bilen på Bilia och de kunde inte lösa det.
Hur fungerar era sensorer på V60 MY23? När de registrerar ett hinder till höger eller vänster, låter det då i högtalarna eller syns det bara i displayen?
V60 B4 ultimate 2023, allt fungerar i display och högtalare. Även cross traffic alert, blis mm, det enda jag vet som inte funkar i min är jalusiet till panoramataket som inte stänger automatiskt efter en kvart när man lämnat bilen, och ja, detta är ibockat i inställningar. Har sett att panoramatak och baklucka är med i kommande uppdatering, får se om det hjälper annars får detta vänta till ord service, inte det viktigaste i bilen direkt.
ThorHammer skrev:V60 B4 ultimate 2023, allt fungerar i display och högtalare. Även cross traffic alert, blis mm, det enda jag vet som inte funkar i min är jalusiet till panoramataket som inte stänger automatiskt efter en kvart när man lämnat bilen, och ja, detta är ibockat i inställningar. Har sett att panoramatak och baklucka är med i kommande uppdatering, får se om det hjälper annars får detta vänta till ord service, inte det viktigaste i bilen direkt.
Allt annat funkar i bilen som det ska. Jag har förvisso inte kört över i vänster körfält mot mötande trafik för att se om det fungerar (väjer åt höger automatiskt)och ej heller haft någon som kommit rakt mot mig (tvärbroms). Men, jag hade en Mercedes som tvunget skulle tvinga sig förbi i vänster körfält på motorvägen fast att jag redan körde där och då väjde den åt höger och bromsade för framförvarande bil i höger körfält. Kul att det funkar. Även när man backar och backar ut med korsande trafik. Det är bara höger och vänster radar som inte ger ljud ifrån sig ibland. Jag har mjukvara 3.2.5 i bilen.

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]