Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, även om vi är mitt i sommaren så går mina tankar i att eftermontera eluppvärmd ratt i min XC70 2014. Det jag införskaffat mig än så länge är följande:

Ratt (beställd)
Kontaktrulle airbag
Styrdon HSWM (dock inte skaffat konsollen)
Knapp mittkonsoll (beställd)

När jag kollar VIDA så är det 2 olika artikelnummer på spakcentrum, någon som vet vad som skiljer dom åt? Tänker om det ena kanske har någon slags kabelkanal som det andra saknar men vad vet jag.

Jag har oavsett stött på patrull, om man öppnar luckan i sidan av instrumentbrädan på förarsidan så ska man kunna se eventuellt kablage till HSWM styrdonet. Jag hittar dock ingenting, men bilen är en fd polisbil så jag har en hel elcentral där inne som annars inte borde vara där. Sen kanske det är så illa att kablaget inte ens är fördraget? Så ni övriga som har XC70/V70 eller S80 av årsmodell 2014 eller senare får gärna kolla era bilar om det finns något fördraget i era bilar.

Det borde vara fördraget i min också då jag av någon märklig anledning har en 10A säkring på rätt plats för rattvärme under handskfacket.

Bifogar lite foton:
IMG_0182.jpeg
IMG_0182.jpeg (5.75 MiB) Visad 3490 gånger
Såhär ser det ut ovanför pedalstället, så som sagt en del polisiärt kablage.
IMG_0183.png
IMG_0183.png (449.42 KiB) Visad 3490 gånger
Nu är siffrorna inte synliga i denna bilden men plats 4 är rattvärme och där har jag en säkring.

Aldrig varit med om att kablage inte varit färdigdraget tidigare. Exempel på det är:
Automatiskt avbländbar backspegel
Belysning mugghållare

Hur som helst, min plan om jag inte hittar kablaget är att dra eget kablage. Aktivering av rattvärme kan man alltid lösa med p3tool eller vdash om volvoåf skulle krångla.

Har lite frågetecken, jag behöver då en kontakt samt reparationsterminaler till kontaktrullen, men frågan är vilken det är, jag har en aning om att det kan vara hylsisolator med artnr: 30728339
Är dock osäker på om det är rätt. Den heter hylsisolator 8-POLE Rattstyrenhet SWM. Det skulle kunna var rätt om man kollar detta elschemat som jag bifogar:
IMG_0147.png
IMG_0147.png (401.99 KiB) Visad 3490 gånger
Tänker att den kontakten går in i SWM enligt schemat, men det kan ju lika gärna vara kontakten från ratten till kontaktrullen för dom är olika.

En sak som förbryllar mig med elschemat är att HSWM här får ström från säkring F9 och inte F4 om det nu inte är olika benämningar på dessa då.

Ingen här på forumet som lyckats med denna operation och kan göra allt lite tydligare för mig? :-D
Tjodär.
Kul modd. Beroende på din utrustningsnivå så kan det vara så att kablaget inte är fördraget, men jag har inte stött på någon sån bil än som det saknas på. Men som sagt, det finns bilar utan. Kablaget med sitt 6 poliga kontaktstycke sitter strax ovanför bakom mattan i höjd med OBD II uttaget i en brun skumgummipåse. Jag tror du även tittar på fel elschema för 2014, HSWM får spänning som går från säkring 4 om du har en elcentral bredvid CEM. CEM jordar då istället på C2:20 till elcentralen istället för att internt styra matning ut till C1:65, Men det är av mindre betydelse just nu. Allt går ju att eftermontera men du måste ta reda på hur din styrning ska vara via vilken CEM du har. Att det finns 2 st olika SWM till P3 2014- är just på grund av att det finns en utan rattvärme och en med rattvärme. Du ser skillnaden här i min artikel för rattpaddlar.
Jag vill påstå att om det är fördraget så ska du lätt se om det finns 2 kablar in till ett svart 2 poligt kontaktstycke under SWM [Gul/blå] och [grå/gul]. Den går även en kabel[blå]från HSWM till det gröna kontaktstycket till SWM.
Oj helt missat retrofitp3!! Du har gjort en del! :-D

Men för att få lite klarhet, såg ut som att det sitter ett kretskort i spakcentralen? Antar att det är därför det finns en för rattvärme och en utan? Så jag bör nog leta upp en sån från skroten. Är det förresten spakcentralen som är själva SWM? För jag trodde att det var kontaktrullen som var SWM :x
Hej igen.
Ja, det har väl hänt ett och annat med dom bilarna :-)

Jo men precis, mycktet riktigt så är det spakcentralen som är [SWM] som är en förkortning till Steering Wheel Module. Du behöver en sådan som har stöd för temperatursensorn till värmeslingorna i ratten. Själva kontaktrullen du menar sitter monterad på SWM men den heter SAS(Steering Angle Sensor) det är en styrrvinkelgivare. Den måste också bytas för att ha motsvarigheten till den svarta kontakten jag skrev om tidigare. Så här ska hur den se ut: SAS med rattvärme
Jag skulle vara försiktig med att köpa en begagnad SAS om du själv inte har demonterat den. För om den inte har blivit centrerad rätt så kan du inte kalibrera SAS. Eller i alla fall få stora problem med det.
Retrofitp3 skrev: fre 26 jul 2024, 09:33 Hej igen.
Ja, det har väl hänt ett och annat med dom bilarna :-)

Jo men precis, mycktet riktigt så är det spakcentralen som är [SWM] som är en förkortning till Steering Wheel Module. Du behöver en sådan som har stöd för temperatursensorn till värmeslingorna i ratten. Själva kontaktrullen du menar sitter monterad på SWM men den heter SAS(Steering Angle Sensor) det är en styrrvinkelgivare. Den måste också bytas för att ha motsvarigheten till den svarta kontakten jag skrev om tidigare. Så här ska hur den se ut: SAS med rattvärme
Jag skulle vara försiktig med att köpa en begagnad SAS om du själv inte har demonterat den. För om den inte har blivit centrerad rätt så kan du inte kalibrera SAS. Eller i alla fall få stora problem med det.
Bra då har jag rätt SAS-modul iaf. Tyvärr växer ju inte dessa bilar med rattvärme på träd när det kommer till självplockskrot (vad jag vet), så jag har inte själv demonterat den. Däremot har dom på skroten varit snälla och dragit ett buntband runt den för att förhindra att den snurrar, sen om den varit centrerad vid demontering vet man ju tyvärr inte.

Då är rätt SWM också beställd nu och bör dyka upp efter helgen! :-)

Hittar jag inte kontakten bakom obd-uttaget nånstans blir det nog att tillverka eget kablage med kontakter (hoppas inte).

Tack för hjälpen än så länge! ;-)
Okej idag påbörjade jag operationen och jag kan bara säga att den som kom på idén med en airbag där du skall in med en mejsel på baksidan och försöka hitta en fjäder….. :mad: :mad: Det var väl största utmaningen kände jag och även få konsollen som håller styrdonet på plats, jag löste inte det så den sitter med 1 av 3 skruvar just nu. Det får vara så så länge för när allt var färdigmonterat så vill inte VIDA hitta SAS-modulen och BCM sätter felkod pga styrvinkelgivaren. :-(

Retrofitp3 jag skickar pm till dig för jag behöver nog din support är jag rädd.

Men jag känner ändå att det är på gång nu, blev lite sent idag bara så nya tag imorgon. :-)
Uppdatering, har nu fått allting att fungera. Efter montering av all hårdvara hade jag problem med mjukvaran från VDASH. Slutade med att jag gav upp och åkte till Volvoverkstan som fick ladda in en SAS-Omladdning samt applikation rattvärme och nu fungerar allting felfritt. :-D

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]