Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dave
Hey! dags o köpa nya sommarpuckar, hittade efter lite letande dessa 195/65 R15 95H XL, av märke nokinan. Detta är dimensionerna som mina nuvarande däck har. MEN 95 och XL fattar jag inte vad det är för info? H är ju för 210 km/h. Men kan jag ha dessa på min V70 2002 170 hk?

tacksam för lite utbildning i dessa märkningar!

Dave
av Volvo_S60
Hej,

95 - Belastningen(vikten) som varje däck klarar. 95 är mycket. Brukar vara 89, 91 på vanliga däck.

XL - står för extra belastning.

Utan att vara någon expert på däck så kan jag tänka mig att dessa däck låter mer än vanliga. Kör du inte med tung last så använd den märkning som finns i reg. beviset.
Användarvisningsbild
av dave
Hm tung last? hm.. ok. Tackar! enligt däcktest jag läst så ska de vara tysta, 2.0 , där 1 e bäst och 6 är sämst. Hm kanske kolla på ett par andra däck då?!

Detta kanske? http://www2.sicherbestellen.de/tests/21 ... stcom.html

Dave
Användarvisningsbild
av dave
Allrighty, får återkoppla lite. Köpte kleberdäck, 3200 monterat o klart. Är skillnad i ljud mot mina slitna gammla däck, MEN den största skillnaden är att bilen drar mindre bränsle! kört ca 0.95 - 1.0 liter milen innan bytet och har nu på två tankar kommit ner till 0,85!!! Detta gäller alltså blandad körning, ska bli intressant och se hur den kommer att bete sig på semestern då vi ska köra ett antal mil.

Sen måste det vara skoj o ha ny bil, har nu kört 1000 mil sedan jag köpte den i början av mars... hehe

Dave

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]