Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Caveo
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter eftersom jag läst att det är fler som har mystiska ljud bak i sin V70.

Som sagt har jag haft ett knakande ljud bak i bilen, det har blivit värre och värre senaste 6 månaderna. Ljudet uppstod så fort det var någon ojämnhet i vägen. Typ backade ut från parkeringen eller kör över trottoarkanter ojämn väg osv.

Tänkte först att det var något som låg och skrammlade under "luckan" i bak. Tömde bilen på allt löst (bogserlina, startkablar, dragkrok mm), men knakandet fanns kvar.

Kollade under bilen om det var något, typ länkarmar, stötdämpare eller fjädrar men kunde inte hitta något som satt löst eller glappade.

Bad sedan gumman att köra runt med mig när jag satt i bak och lyssnade. Då kunde jag höra att det kom från bakluckan.

Tog då bort inredningen på bakluckan och såg något misstänkt. Stagen som går till själva låset verkade "skallra" om man ruskade lite på bakluckan. Tog då en gummisnodd och spände upp stagen lite utan att hindra funktionen.

Glad i hågen skruvade jag dit allt och körde ut på en testrunda. Hörde redan efter 5 meter att det förbannade #&"%¤"¤ ljudet var kvar.

Köpte då en ny CD som jag skruvade på för fullt när man var ute och körde, men kände mig inte riktigt nöjd eftersom det var svårt att prata med så hög volym i bilen om man åkte fler.

Veckorna gick och sedan blev det en ny runda för mig när jag sitter i bak och lyssnar. Den här gången tog jag bort inredningen innan åkturen så man såg in i bakluckan.

Kunde nu lokalisera ljudet till "runt låset, låsbygeln". Jag kunde även få fram ljudet om jag tog tag i luckans underkant vid låset och tryckte luckan uppåt.

Efter åkturen så kikade jag på låset och låsbygeln och såg att bygeln såg lite blank ut på ett ställe, precis som om den var lite sliten/nött på ett ställe.

Så fram med vitt smörjfett på sprayflaska och sprayade på bygeln och i låset. Även själva "sätet" med dom vinklade styrningarna fick sig en dusch.

Öppnade och stängde luckan 5-10ggr och kastade mig in i bilen för att testa igen.

Jepp oljudet var borta :D . Var så jäkla skönt. Äntligen en tyst bil igen.

Hoppas att det hjälper någon där ute.

Det förde i och för sig med sig en god sak, under mina turer "där bak" så såg jag att jag hade lastnät man kunde dra upp ur ryggstöden :D . Har bara haft bilen ett år, så bättre sent än aldrig.

Johan

V70 MY04
Användarvisningsbild
av pt
Bilen har nyligen varit inne på Volvo och för byte av krägningshämmare fram för att det lät som om hjulen skulle lossna när man körde över gupp. Sa att det knakade rejält i bakvagnen också men de kunde inte hitta något fel i hjulupphängningen där. Sökte på nätet och såg detta inlägg. Fettade in låsbygeln, gummistyrningarna samt gummistoppen som sitter på bakluckan. Vågade knappt gissa att detta skulle avhjälpa felet men det gjorde det, nu är bilen helt tyst!!!

Tack för tipset Caveo, det funkade på min bil. :D Detta forum är guld värt.
Användarvisningsbild
av Anders E
Bra tips!

Har samma knakande i min baklucka, ska testa detta i helgen!
av heckles
Jag hoppas verkligen att det är så här enkelt.. Har haft samma fel på min Classic i några veckor nu..
av heckles
Stort tack till Caveo som besparade mig en tur till verkstaden.. Detta funkade alldeles utmärkt.. Dock förjä***gt att det ska uppkomma på en bil som gått 500 mil.. :(

TACK!
Användarvisningsbild
av henka35
Hej
Smörj listerna till bakluckan med siliconspray. Då blir det tyst.
Användarvisningsbild
av per brand
Hej har samma problem med min v70 classic-08 som gått 180mil.
Det kommer bakifrån bilen specielt när man backar på ojämnt underlag samt när man kör sakta över kanter och gupp. kan det vara bakluckan?? Skall man smörja lister med silicon spray?? Eller skall volvo kolla över den på garanti?
Användarvisningsbild
av Lilja
Hade samma fel på min XC och det försvann efter lite silikonspray vid låset och bygeln. Dock kvarstår ett problem att det ibland inte går att öppna luckan utan att trycka in den tills det klickar först sen går det. Börjar tro att detta fenomenet framstår pga luckan är feljusterad.
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Har även oljud från bakluckan,Men till min stora förvåning så har luckan separerat i limmningen!!! På pekade lacksprickor i nov när bilen var 2 år men Volvo Göteborg tycker att det är återförsäljarens problem.Men jag vill att Volvo ska stå för ny lucka, Det är ju inte återförsäljaren som tillverkat "SKITEN" Mycket Besviken XC70 ägare!! Men hjullagren omfattade Den Förlängda GARANTIN... :evil:

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]