Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
#1583012
Kort och koncist: jag bytte själv bakfjädern häromveckan till en som jag åtminstone är 95% säker på ska vara rätt fjäder och 100% säker om man ska gå efter sifferkoder, etc. från skroten. Den är alltså begagnad och kommer från samma modell, utrustning och årsmodell av V70. Det handlar om nivomat.

Lite mer detaljer: efter att jag hade fått av fjädern så kunde jag efter flertalet timmar av demontering och montering inte få tillbaka skruvbulten som håller "armen" med fjädern på plats. Jag ringde en bärgare och efter ytterligare någon timme, så bärgades bilen till Volvo och jag fick tillbaka den nästa dag. De hade satt skruven på plats. Ligger man och krälar under en domkraft och pallbock så kan den till synes enkla proceduren bli en mardröm, som i mitt fall.

Mina funderingar: jag upplever bilen lägre helt enkelt, med kanske några cm. Jag mätte från ungefär mitten av hjulet och upp till skärmkanten och fick allt mellan 39,5- 40 cm. Samma framtill faktiskt. Långt tidigare, kanske ett halvår, så mätte jag på samma ställe och om jag inte minns helt fel så låg måtten Då på kanske 40-43 cm.

Vad i hela friden är det frågan om här? Bilen känns mjukare under körning och tystare. Det är väl positivt i och för sig. Kan det vara så att fjädern som var av i "skålen" helt enkelt påverkade höjden på ena sidan och nu efter bytet balanserade höjden även på den andra?

P.s. det är en 2.5 FT 2009.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1583034
Det skall finnas färgkoder på fjädrarna, är det samma färger på den gamla och den ny fjädern?

Att du inte fick i skruven i länkarmen är nog för att länkarmen måste vinklas lite när man trycker upp dem.
av V70Rob
#1583065
MartinS skrev: fre 05 jul 2024, 08:02 Det skall finnas färgkoder på fjädrarna, är det samma färger på den gamla och den ny fjädern?

Att du inte fick i skruven i länkarmen är nog för att länkarmen måste vinklas lite när man trycker upp dem.
Ja, men det gick inte att hitta rätt vinkel hur jag än försökte. Nu var detta under en stekhet sol och jag var fullständigt mör i kroppen och uttorkad. Men bärgaren kunde inte heller få i skruven. Jag hade vid det laget mer eller mindre gett upp. Jag rekommenderar ingen att göra som jag - att med enkla handverktyg stå på en p-plats någonstans och kämpa med detta. Annars så är jobbet enkelt - under förutsättning att skruven inte går av. Gör den det så är man helt rökt utan rejäla verktyg och en plats att jobba på.

Det ska vara rätt fjäder. Färgerna syntes knappt på den gamla, om alls faktiskt. Men jag förstår inte riktigt varför bilen har blivit lägre eller om det helt enkelt har att göra med att jag bytte en trasig fjäder mot en hel och därför balanserade bilen. Den visar ju ändå snarlika mått på båda sidor: 39,5 - 40 cm. Det är en nivomat.

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]