Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Jag fick problem med fönsterhissen, jag tog isär och fick då se att stagen var lite böjda samt att stagen inte var symmetriska dvs stoppläget samt botten läget så bildas det som ett kryss, i toppläge så skall ju dessa peka mot ca halv 11 och halv 2 och i botten läge halv 8 och halv 5.

Men på min bil så gick den vänstra rätt men den högra rörde sig mellan halv 3 och halv 6. Jag testade då med en hammare att försiktigt slå och då rörde sig armen bort till något så när rätt läge men skall dessa kunna flyttas med enkelt hammar-slag? Känns som att det skall vara stumt för hur skall man annars finjustera fönstret?

Hur får man loss kugghjul mm dvs hela fönsterhiss anordningen från dörren, tänkte om man måste byta, jag gissar så då jag inte vet exakta läget på den högra armen, den kan ju vara 2-3 grader fel.

Tack på förhand för hjälp

Mvh Lennarth
av Gelis
Fönsterhissarna fram är under all kritik på -99 och några år till.
Dessa hissar är superkänsliga på glidskorna, det minsta slitage på dessa så går rutan snett och om man har otur så kröker sig stagen. Vill också till att rutan går lätt i tätlisterna.
Jag skulle nog försöka att räta upp stagen och smörja alla leder , och byta glidskor.
Plocka ur hissen från dörren är lite halvjävligt. Har för mig den sitter nitad.
Hej,

Tack för svar.

Problemet är ju inte bara att stagen krökt sig, det högra har flyttats, kanske till och med är lönlöst att försöka flytta detta till rätt position. Jag hamrade rätt ena staget så vet jag ju inte om den kom i ett läge så att rutan tätar, jag menar missar jag med 2-3 grader så kommer ju inte rutan att täta uppe vid toppläget. Sedan undrar jag om denna arm har flyttats, beror detta på att något gått sönder?

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]