I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en rödblockare (B230) motor med weber 32/36, marinvev, 530 planad topp (2mm), lätt portad och V-kam och en kompression mellan 15-16kg på samtliga cylindrar. Jag funderar på om det blev lite väl hög komp med de 2mm...
Motorn är tänkt att sitta i min båt så kommer ju gå ganska tungt.

Är det för högt komp för att köra på 95 oktan (hör ej att den spikar eller så)?
Frestar det på motorn med så högt komp, bättre att få ner några kg?
För-, nackdelar med denna setup?
Saker att tänka på i övrigt när man trimmar så här... vad har effekt resp lite/ingen effekt??

Tacksam för förslag och synpunkter.
Mvh Jörgen
Det beror mer på var i varvtalet vridmomentet är som störst. På en trimmad motor kan vridmomentet komma ganska högt upp i varvtalet, men på en planande båt (tror jag att det gäller) måste vridmomentet vara vid "planingströsklen" annars orkar motorn inte "ta upp" båten "i plan". Det är då ofta kamaxel det beror på, inte planingen av topplocket. Marin veven ökar ju också komp.förhållandet (slaglängden ökar) så en "snällare" kamaxel (marinmotorns kam) kanske är ett bättre val. Jag hade nog valt 98 bensin, eller E85 (104 oktan). Jag kör E85 till min B234F 16V motor (745)
Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]