- fre 28 jun 2024, 17:39
#1582510
Hej!
Har en rödblockare (B230) motor med weber 32/36, marinvev, 530 planad topp (2mm), lätt portad och V-kam och en kompression mellan 15-16kg på samtliga cylindrar. Jag funderar på om det blev lite väl hög komp med de 2mm...
Motorn är tänkt att sitta i min båt så kommer ju gå ganska tungt.
Är det för högt komp för att köra på 95 oktan (hör ej att den spikar eller så)?
Frestar det på motorn med så högt komp, bättre att få ner några kg?
För-, nackdelar med denna setup?
Saker att tänka på i övrigt när man trimmar så här... vad har effekt resp lite/ingen effekt??
Tacksam för förslag och synpunkter.
Mvh Jörgen
Har en rödblockare (B230) motor med weber 32/36, marinvev, 530 planad topp (2mm), lätt portad och V-kam och en kompression mellan 15-16kg på samtliga cylindrar. Jag funderar på om det blev lite väl hög komp med de 2mm...
Motorn är tänkt att sitta i min båt så kommer ju gå ganska tungt.
Är det för högt komp för att köra på 95 oktan (hör ej att den spikar eller så)?
Frestar det på motorn med så högt komp, bättre att få ner några kg?
För-, nackdelar med denna setup?
Saker att tänka på i övrigt när man trimmar så här... vad har effekt resp lite/ingen effekt??
Tacksam för förslag och synpunkter.
Mvh Jörgen