Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HannesEng
Jag har en 945 ltt -96 som kopplingen strular på ibland, jag kör som vanligt också ibland när jag ska växla så lägger kopplingen sig i botten och blir helt slapp, då drar jag upp den med foten och pumpar lite lätt på den så brukar de fixas. När kopplingen går i botten så är det som om jag inte håller ner kopplingen.
Det händer inte hela tiden, ibland typ varje växling och ibland inte alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
Prova att lufta kopplingen. Passa på att byta bromsvätskan om det inte nyligen är gjort. Det är ganska enkelt att renovera slavcylindern. Dock måste du nog trycksätta behållaren för att få ut all luft
Användarvisningsbild
av MartinS
Tänk på att intaget till kopplingskretsen i bromsvätskebehållaren är väldigt långt upp i behållaren, så du behöver ha "överfull" behållare när du luftar kopplingen för att inte suga in luft... Fråga mig inte hur jag vet det :-(
av volvorullar
Jag hade liknande. Min fastnade i botten när det var varmt ut. Drog jag upp den ramlade den ner igen. Sen steg den långsamt tillbaka. Jag bytte bromsvätska i hela systemet och då blev det bättre. Sen bytte jag även huvudcylinder, slavcylinder och slangen mellan huvud och slav. Inte haft några problem sen dess. Men det kan nog räcka lufta/byta vid slaven med. Om det nu inte är något mekaniskt fel.

Jag trycksatte med denna varianten. Funkade kanon:
https://www.mekster.se/bromsluftare-764 ... gIhRfD_BwE
Användarvisningsbild
av Mekomanisten
Det är praktiskt och bra att lufta underifrån. Koppla på slang med en oljekanna som bara har haft kontakt med bromsvätska. Är viktigt för att vanlig olja förstör broms systemet. När nippeln är öppen pumpar du olja från kannan. Luften går uppåt och det kommer att bubbla i behållaren. När det slutat bubbla är all luft borta ur kopplingens cylindrar. Stäng nippeln och testa med kopplingspedalen. Upprepa proceduren två ggr för att säkerställa att all luft är borta.
Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]

Jag äger en Volvo V60 av årsmodell 2020[…]

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..