Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
Skall installera ett sådant för att få fjärrupplåsning på min Volvo 965 årsmodell 1993. Har fått tag på det motordrivna låset för att montera i förardörren, centralreläenheten för Volvo Guard larm II med kabelhärva, glasskrossdetektor och 3-kantig larmpanel med dioder för montage på vänstra A-stolpen samt 2 fjärrkontroller. Har manual för inprogrammering av kontrollerna ( de har ej tillhört/styrt centralenheten). Tillbehören har färdiga kontaktstycken för inkoppling till relät och kan inte felkopplas. Min fråga är om någon har ett el schema, så man kan se hur centralreläenheten skall inkopplas till befintlig centrallåsrelä för att styra detta och hur startspärrfunktion skall kopplas.
Den 3-kantiga larmpanelen består på dess sida av en röd stor diod och på ovansidan av 3 små vita dioder märkta 1, 2 och 3 och en tryckknapp. Vad har denna en panel för funktion, trodde det endast behövdes en diod för funktion och programmeringens skull.
Har läst någonstans att max 4 fjärrkontroller kan inkopplas till centralenheten. Har den haft så många inkopplade tidigare måste minnet i den tömmas. Det kan bara göras m.h.a Volvo´s programmeringsverktyg för detta larm. Här hoppas jag att jag har tur och att 2 kanaler är lediga.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har en S90-98 så det kanske ser helt annorlunda ut, men VGA2 boxen/reläet är helt fristående från centrallåset (bortsett från att de naturligtvis är ihopkopplade så att VGA2-boxen kan styra c-låset).

Vad jag vet börjar alltid inlärningen av fjärkontroller att befintliga tas bort. Så har du två nya att lära in så kommer larmet endast ha 2 kontroller programmerade när du är klar.
av RMn
Vad menar du med VGA2 boxen är helt fristående på S90 bilen? Den sitter väl i reläcentralen bakom askkoppen och är märkt C/F och i elschemat för bilen 2/28+4/19.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den är fristående från centrallåset, den ger "bara" signal till centrallåset att det skall öppnas/stängas.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]