Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejhej,

Yttertemperaturdisplayen i vår Volvo 945 1997 nere till vänster i instrumentpanelen har blivit trasig och jag funderar på att hitta en ny display. Någon som vet om displayen är som en separat komponent? För jag hörde att någon trodde att displayen satt ihop "kroniskt" med hela instrumentbrädan/instrumentpanelen. Så om t ex en försäljare vill sälja hela instrumentpanelen så är det ju felaktigt. Jag kollade i Haynes Volvo 940-bok men där hittade inte jag något om displayen.

Sedan hörde jag även att det var som en slags lampa till displayen som gör att displayen lyser eller något. Isåfall är lampan också trasig tycker jag nog. Kan det vara så att lampan också är trasig? Eller har man kanske inte lampa för displayen till just denna bilmodell?
Själva DISPLAYEN - nej. Tempmätaren som helhet - JA, det är en separat modul och den som säger något annat har inte en susning om vad denne talar om. Tempmätaren/displayen blev inte "ett" med instrumenthuset fören x70-serien.

Här finns några bilder från när jag rev isär modulen och byggde egen LED belysning till den :-) viewtopic.php?p=1370844#p1370844

edit: och ja, lampan är ett klassiskt fel. Den är ett h-e att byta med instrumenthuset på plats i bilen, och få bort sargen runt instrumenthuset för att ta bort det kan också vara ett halvt h-e, därför "skiter" många i att lampan är sönder(plus att lampan är "svindyr" för att vara en lampa...).
Jag hittade en passande lampa på OKQ8 för under en 20a. Så det är inget superspecial som måste köpas på Volvo.

Det brukar ligga tempmätare ute på Tradera emellanåt, runt 500kr för en fullt fräsch får man ge.

Den har en egen kontakt och sitter bara i instrumenthuset med 2 skruvar. Har man inte tempmätare från början sitter istället en täckbricka. Det går alltså enkelt att eftermontera i en bil som inte hade sen innan. Kablaget är också fördraget från årsmodell -93

Men instrumentet måste plockas ur för att komma åt. Inte speciellt svårt. Sargen lossar man genom att trycka in en metallbygel på varje sida med en större plattmejsel. Finns två hål i sargen för detta ändamål. Instrumentet sitter sen med 4 skruvar + sina olika kontakter.

Vid återmontering, se till att det hamnar rakt innan du drar åt skruvarna. Det finns lite justermån. Var även försiktig så att inte plasten spricker kring skruvhålen.

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]