- lör 08 jun 2024, 09:15
#1580660
Skulle byta länkarm, kulled, stabilisator stag, styrled och fjäderben på immin V70 2007 2.4D igår och hade räknat med att innan båda sidor på 4 tim innan regnet skulle komma (var tvungen att stå på garageuppfarten), så blev det inte riktigt utan bara en sida hanns med då det var en del strul.....
- Främre länkarmsinfästningen på höger sida krävde att man lyfta upp motorn 3 cm, och fick lossa en hel del motorfästen. Främre bulten på främre infästningen hade ett urtag i sumpen och gick att ta utan att höja, men inte den bakre, gjorde jag nått fel eller är det så man måste göra? här gick en heldel tid för att leta upp alla motorfästen som behövde släppas.
- Den nya kulleden vill inte riktigt passa i spindeln. dom första försöken så kantrade den i hålet och satte sig, inte en chans att dra den på plats med skruvarna. Testade att hamra på ytorna där skruvarna ska igenom och med en lämplig dorn runt om men det ville sig inte. Fick till slut köra lite sandpapper i hålet för att få den på plats med hammare och dorn. Brukar den vara såpass "kärv" på dom youtube filmer som finns ser det alltid väldigt enkelt ut att få den på plats igen.
Ser att det finns ett verktyg för att slå den på plats på bl.a. Biltema som ska ge kontakt runt hela kulleden när man hamrar, hjälper det mycket?
- Att få in kulledstappen i en ny länkarm med fräscha bussning var omöjligt på en person, nu skulle ju ändå fjäderbenet bytas så jag fick plocka loss det och sedan höja spindeln, brukar det vara så svårt?
Finns det risk att kulorna i drivknutarna ramlar ur om man drar nav/spindel för långt ut? och isåfall hur mycket är för långt ut?
- Vad tar en verkstad i arbetstid för e´tt byte?
- Främre länkarmsinfästningen på höger sida krävde att man lyfta upp motorn 3 cm, och fick lossa en hel del motorfästen. Främre bulten på främre infästningen hade ett urtag i sumpen och gick att ta utan att höja, men inte den bakre, gjorde jag nått fel eller är det så man måste göra? här gick en heldel tid för att leta upp alla motorfästen som behövde släppas.
- Den nya kulleden vill inte riktigt passa i spindeln. dom första försöken så kantrade den i hålet och satte sig, inte en chans att dra den på plats med skruvarna. Testade att hamra på ytorna där skruvarna ska igenom och med en lämplig dorn runt om men det ville sig inte. Fick till slut köra lite sandpapper i hålet för att få den på plats med hammare och dorn. Brukar den vara såpass "kärv" på dom youtube filmer som finns ser det alltid väldigt enkelt ut att få den på plats igen.
Ser att det finns ett verktyg för att slå den på plats på bl.a. Biltema som ska ge kontakt runt hela kulleden när man hamrar, hjälper det mycket?
- Att få in kulledstappen i en ny länkarm med fräscha bussning var omöjligt på en person, nu skulle ju ändå fjäderbenet bytas så jag fick plocka loss det och sedan höja spindeln, brukar det vara så svårt?
Finns det risk att kulorna i drivknutarna ramlar ur om man drar nav/spindel för långt ut? och isåfall hur mycket är för långt ut?
- Vad tar en verkstad i arbetstid för e´tt byte?