Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Råkade ut för en punktering bak och måste byta däck på en Volvo V70 2.5 AWD.
(tänkte närmast på att inte belasta fyrhjulsdriften i onödan)

Hur långt kan man köra på "nödhjulet"? (omkretsen stämmer nog inte med de andra hjulet)
Funderar om det måste bytas däck på båda bakhjulen för att få samma omkrets?
eller räcker det att byta på en sida?
När dessa bilar var nya var det ett "himla väsen" om broms provningen på bilprovningen. Det påstods att det kunde förstöra 4-hjulsdriften. Hur det gick vet jag inte, men på bilar utan differential mellan fram/bak belastar det fördelnings lådan så det det lär rulla många som aldrig driver på bakhjulen. Olika storlek på samma axel fungerar bättre då där då alltid är en differential, men om hjulen är olika stora lär ju elektroniken "slå larm". Typ ABS, TCS, ECS, TCM m.m beroende på vad för utrustning din bil har. Och hur känslig utrustningen är.
Tack för stöd!
lennarte skrev:... på bilar utan differential mellan fram/bak belastar det fördelnings lådan så det det lär rulla många som aldrig driver på bakhjulen. Olika storlek på samma axel fungerar bättre då där då alltid är en differential, men om hjulen är olika stora lär ju elektroniken "slå larm". Typ ABS, TCS, ECS, TCM m.m beroende på vad för utrustning din bil har. Och hur känslig utrustningen är.
Intressant - Hur vet man om det finns en "fördelningslåda" på denna bil?
"Många som aldrig driver på bakhjulen" Kopplas inte fyrhjulsdriften in vid behov? Denna bil har väl inte "alltid" fyrhjulsdrift?
Hur gick det för mig och Volvo V70, 2.5 AWD kombi från 2005...
Rullade in på ett tank/restaurang/service stopp på E4:an (vid Lagan). Otroligt tillmötesgående personal...

Fick tag i några som hade Volvo och de fixade fram flera hjul - men inget passade på navet. (bultcirkeln var nog samma)
Den som kändes ha bäst koll, sa att fyrhjulsdriften normalt inte var inkopplad på bakaxeln. Skulle därför inte medföra några problem, om det blev lite olika diametrar. ("hjälp mig hem hjulet" skiljer ganska mycket i storlek).
Fick tag i ett begagnat odubbat vinterhjul, med samma dimension. Även den som monterade hjulet, sa att det skulle fungera - eftersom storleken på däcket var densamma som de övriga. (dock kanske lite mindre nött)

Efter händelsen har jag inte känt några som helst problem (dock har aldrig 4-hjulsdriften behövt användas)
Kan jag lugnt fortsätta med denna hjulkombination, till alla måste bytas?
Eller bör jag skaffa "nya" däck så fort som möjligt?

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]

Ligger RTTI nere fortfarande min har inte funkat p[…]