Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av keme
Säkring 15 och 16 (left and right parking, license plate light) smäller av då (batteri inkopplat) ljusreglaget kopplas in på "parkeringsljus". Har förgäves försökt hitta felet ett tag. Kollat lampor och anslutningar.

Några tips för felsökning av kablaget?
De är på vardera 8A och du har således en rejäl kortis. Luktar något? Ser bränt ut? Om båda säkringarna går (hö o vä sida) bränner av samtidigt är det ju inget problem EFTER säkringhållaren, snarare I den eller i vita matningen före (mellan omkopplare och säkringar). Inte sant? Ta ur ljusvredet/omkopplaren och sniffa och kolla den också. Kan ljusreläet överbelasta kretsen? Har du ett sådant (som Volvo gömde bakom övre radiofacket)? Det är alltså inte stegreläet i motorrummet utan avlastningsreläet i kupén.
av keme
Tacksam för ditt tips! Återkommer efter koll av det.

En ev. anknytande sak: En verkstad drog sönder huvöppnarståltråden så att det vita dragdonet lossnade.

Vajern löper intill den vänstra sidan av motorutrymmet. När jag följde vajern, så upptäckte jag att ljusreläet ligger strax ovanför vajern. Innehållet i reläet hade lossnat från sin aluminiumskydd.

Efter en titt i säkringsschemat så ser jag en ledningsdragning från 15 och 16 till just ljusreläet. Dessutom från ljusreglaget genom säkring 7 (bromsljus) till samma relä.

Kan detta vara relevant?
Det finns en röd-grön som ligger mellan ljusomkopplaren och säkring 7 OCH till reläet (men som sagt - det är stora stegreläet som på min sitter t h resp huvudljusreläet som vi måste skilja på här, det är troligt att du har det senare, och kanske satt det då t v i motorrumet, men osäker där). Men hursom, är reläet så misshandlat att innanmätet trillat ur är det väl ganska så troligt att du är nära lösningen på problemet. Vit kabel till säkring 15 o 16 matas via omkopplaren från den där röd-gröna, så nog hänger det ihop.
PS Stegreläet (hel- o halvljus) har ingen röd-grön kabel ser jag nu! Men jag tittar i anteckningar och bok som rör en nyare 240, men Volvo har varit rätt konstanta med färgkoder och hela koppleriet. Du får nog låta undersöka det där reläet och dess anslutningar. Är något skadat?
av keme
Det får vänta tills nästa vecka eftersom jag just nu är på väg till sommartorpet 20 mil från 245:an. Svårt att nu se om något är skadat utan att ha monterat av reläet.

Mycket tankeväckande funderingar från dig!

Det sista säkringsrelaterade felet är på 5:ans säkring. Den smälter först då jag vrider om startnyckeln till körläget.

Jag tror att den är kopplad till varselljusen. "Tror" eftersom tre olika källor på säkringssystemet anger olika komponenter. 1. "Locket" till säkringarna säger "In-tank fuel pump". , 2. Internet-diagram för Volvo 240 1985 - ca 1988 säger " ", dvs inget alls, men en vit/röd kabel, vilket stämmer samt 3. Instruktionsboken till bilen (årsmodell 1985) säger "varselljus (vissa marknader)".
I mitt schema för 240/260 81-82 är säkring 5 mycket riktigt reläet till bränslepumpen. Kabeln tecknad "Y-R" dvs gul-röd (inte vit, men din är åldrad). Pumpreläerna är en ganska känd "felkälla" på våra vagnar. Det finns de som åker omkring med ett i reserv! Men rävarna här kan tipsa om hur du ska funktionstesta bitarna. På Tuben har Veterandoktorn en bränslefelsökning på en 240 där han visar saken. Sök där ifall det kan ge något.

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Batteri, återuppliva genom att släppa i backen?

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog läsa[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]