Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jannexc70
Hej,

Ska byta ena dämparen bak på min xc70. Den läcker som ett såll. Kanske ingen olja kvar nu :).

Funderar på att byta till vanliga dämpare utan aut. nivåreglering men inte landat i det än. Har du någon erfarenhet av byta? Hur blir bilen?

Sedan undrar jag, Skruvat hävdar att detta nummer ska passa (se bilden) min GCA049 - 2010. Men Volvo uppger ett annat nummer ( 31302603)

Någon som vet om ovanstående nummer passar?
Bilagor
Skärmavbild 2024-05-15 kl. 11.20.05.png
Skärmavbild 2024-05-15 kl. 11.20.05.png (273.25 KiB) Visad 503 gånger
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Jag hade aldrig bytt bort nivomat.
Bästa uppfinningen när man drar tungt.

Men jag hade nog bytt båda dämparna samtidigt.

Bilden du länkade till är en stötdämpare för 4-C chassit.
Alltså inte en nivomat
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har dragit väldigt tungt utan nivåmat, 2.1 ton utan några som helst problem. Även om släpet är riktigt tungt får du ju inte lasta det så det är mer än 90 kg kultryck och det hanterar bilen utan minsta problem.

Om man däremot kör med två personer i baksätet och mycket bagage lastat i bilen, då är nivåmat guld värt då den inte sjunker i baken.

Om bilen säckar ihop bak med släp då är släpet fel lastat och hänger på tok för mycket på kroken, håller man sig inom rätt kultryck så var det inga problem. Jag har haft bilar både med och utan nivåmat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Och det var inte sant, för när man drar en tyngre vagn på en axel, typ min husvagn (totallängd åtta meter, totalvikt 1700 kg) så gungar den fram och tillbaka i all evighet om bilen inte har nivåreglering. Det blir en mycket tröttsam känsla i bilen.
Om det däremot finns nivåreglering upphör det mesta av detta gungande inom en kilometers körning, när nivåregleringen har hunnit kompensera.
Tvåaxlade vagnar och kortare vagnar nickar inte på det viset. Det märks inte med mitt flaksläp med en totallängd på 4,6 meter och totalvikt på 1300 kg, inte ens när det är tungt lastat. Men husvagnar upp till två ton byggs på en axel nuförtiden, och där märks det ordentligt.

Anledningen till att jag vet detta är att vi har två XC70, en med och en utan nivåreglering. Jag har allvarligt övervägt att bygga om den utan till med Nivomat, trots att prylarna kostar 20000 eller så, för det är det värt.
Dolda Vinkeln...

Det är som sagt var två radarer som sit[…]

230fk går snålt

Nej nej jag bara visade vad jag menade med fullga[…]

Har precis beställt en likadan av en lokal el[…]

Bilen ryker från motorn

Hej. Skulle starta bilen nu vid lunch och så[…]