...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Brainded skrev:Dyrare vet jag väl inte? de där bötesbeloppen kom ju i oktober.
mvh
Anders

Jasså, ja då missuppfattade jag rubriken....hursomhelst så är det ju inte kaffepengar....

Skulle hellre läsa att polisens resurser lades på razzior av kriminella element osv istället för att agera lapplisor.
av anp
V70BiFuel03 skrev:
Brainded skrev:Dyrare vet jag väl inte? de där bötesbeloppen kom ju i oktober.
mvh
Anders

Jasså, ja då missuppfattade jag rubriken....hursomhelst så är det ju inte kaffepengar....

Skulle hellre läsa att polisens resurser lades på razzior av kriminella element osv istället för att agera lapplisor.
...eller lades på att minska antalet påverkade förare i trafiken.
Minst 4 av 10 omkomna förare idag är påverkade vid olyckstillfället.

Vi kan jaga fortkörare hur mycket som helst, någon nollvision kommer aldrig uppnås om man inte lämnar dagens fokus
på h a s t i g h e t e n.
Men så är det väl heller inte minskning av olyckor som är det primära då det kommer till dagens övervakning...
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag skulle vilja se att en större del av trafikövervakningen gick på kolla nykterheten i trafiken. Jag har passerat mer än 15 laserkontroller sedan mitten av april och inte en enda gång blivit invinkad för att blåsa. Känns inte som de är dom som vet att de har lite alkohol i blodet som kör för fort och blir invinkade av den anledningen.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Helt rätt!!
Det är för jäkla dåligt med blåskontroller, har farbror blå blivit lite lata med att göra dessa?
av anp
Mattias_F skrev:Helt rätt!!
Det är för jäkla dåligt med blåskontroller, har farbror blå blivit lite lata med att göra dessa?
Prioriteringen ligger väl på en annan typ av kontroll...
Frågan är ju bara vilken typ av kontroll som har bäst resultat ekonomiskt/nollvisionsmässigt.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Ja, och för mig är prioriteringen att det är "bättre" med en fortkörare än en alkohol/narkotikapåverkad.
Användarvisningsbild
av cycler
Enligt danska VV så är 10% av alla döda i den danska trafiken självmord. Undrar hur nollvisionen skall eliminera dem.............

Slutsats, nollvisionen är båg och borde aldrig ha uppstått.

/C
av anp
cycler skrev:Enligt danska VV så är 10% av alla döda i den danska trafiken självmord. Undrar hur nollvisionen skall eliminera dem.............

Slutsats, nollvisionen är båg och borde aldrig ha uppstått.

/C
Minst 4 av 10 omkomna förare, är påverkade av något.

Hur många som begår självmord är det svårt att få fram siffror på tycker jag. Men det är nog ett betydande antal trafikmässigt, om man ser till att ( om jag minns rätt ) en person var 6 timme(!) i Sverige tar självmord.

Var är den nollvisonen?
Varför tillåts en person var 6 timme att ta livet av sig. Är de personerna mindre värda än de som omkommer i trafiken, eller kan det finnas någon ekonomisk tanke bakom hur de olika grupperna "skyddas"?

Nollvisionen är en illusion som Guillou så väl uttryckte sig.

Och om nu liv är det som är viktigt, och skall räddas till varje pris i trafiken ex,vis. Varför är Tobak och Alkohol så lätttillgängligt, och ens tillåtet idag?

Upprepar man från myndigheters sida något falskt tillräckligt ofta, så är det lätt att allmänheten börjar tro på det som sägs. Och de tutan att ifrågasätta. Saker är inte alltid vad de sägs vara...

Nollvisionen i sig är väldigt bra. Den började väl mycket lovande med att ett misstag i trafiken ej skulle straffas med döden, eller allvarliga skador.
D.v.s att alla farliga hinder i diken mm skulle tas bort eller bäddas in i sand/grus mm. Men någonstans efter vägen skedde det en ändamålsglidning, och fokus landade på hastighetsövervakning. Hastighetsövervakning är ju ett effektivt sätt för berörda myndigheter att kunna säga att de faktiskt gör något för att minska trafikdöden, utan att det kostar något. Tvärtom genererar det stora summor pengar tillbaka till myndigheterna i form av hastighetsböter från stora säkra vägar, med sänkt hastighet.

Tidningen 4WD hade en intressant krönika om just nollvisoinen tidigare i år.
Om man lade samman alla åtgärder som gjorts för att minska antalet skadade/dödade i trafiken. Så skulle det i dagsläget faktiskt födas människor efter vägen I trafiken. Ingen skulle omkomma eller skadas
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]