Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PGMM
Hej jag har en Volvo V7 II D5 2010 som har gått 41000 mil. Turbon och dieselvärmare har lagt av. Turbon måsta bytas, dieselvärmare har jag inte fått gjort felsökning på än. Men priset för reperation blir så dyr att Volvovärkstan rekommenderar att jag skrotar bilen, som annars är i bra skick.

Jag har en annan bill och tänker att det kanske går att renovera D5an och ha den kvar som extra bil.

Bor i Jämtland så det är kallt på vinteren.

Finns det någon risk med att köra den utan dieselvärmare och turbo?

Är det rimligt att spenderar kanske 30000 kr på renovering?
av V70Rob
41K mil, är den i hyfsat skick för övrigt så kanske... 41K mil som sagt är en hel del. Hur ser det ut på beg.marknaden? Annars så fortsätt köra tills den faller ihop. Struntsamma. Vid det miltalet så har väl bilen gjort sitt.
av PGMM
robinb3rgsten skrev:Vad är fel på turbon? D5 185 hk?
Jag menar det är D5 175 hk. Turbon går inte igång. Felet är tydligen styrenheten, men enligt Volvo måste hela turbon bytas eftersom man inte enbart kan byta styrenheten.
Användarvisningsbild
av Glimmzz
Turbo med den sk. Styrenheten ligger mellan 2-10k på beg/renoverat marknaden och en ny verkar kostar runt 15ish. Ska verkstaden verkligen ha 15 000 för att byta turbo? 🥲
av PGMM
Glimmzz skrev: tis 23 jan 2024, 06:42 Turbo med den sk. Styrenheten ligger mellan 2-10k på beg/renoverat marknaden och en ny verkar kostar runt 15ish. Ska verkstaden verkligen ha 15 000 för att byta turbo? 🥲
Volvo vill ha 23000 för att byta turbo. Men eftersom dieselvärmaren också har lagt av tror jag att kostnaden blir större. Men enligt svaren ovan kan jag fortsätta använda bilen utan dieselvärmare...
av berrabus
PGMM skrev: Volvo vill ha 23000 för att byta turbo. Men eftersom dieselvärmaren också har lagt av tror jag att kostnaden blir större. Men enligt svaren ovan kan jag fortsätta använda bilen utan dieselvärmare...
Finns många bilar som inte har bränslevärmare överhuvudtaget.
Jag har tex en Audi med dieselmotor men som saknar bränslevärmare. Ja det tar lite längre tid för den att bli varm.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Har bytt den på våran om de är den lilla lådan på turbon 3 st m6 o en kontakt köpte beg turbo från bildelsbasen o plocka över.

Den andra hade jag kabelbrott på med samma symptom.

Vad är fel på dieselvärmare?
av mimeck
Har en XC70 D5 2011. Också i Jämtland som jag tror V70 ägaren var.

Skulle inte vilja köra utan dieselvärmaren. Absolut inte på vintern!
Det är den som håller dräglig temperatur i bilen. Inte kul att köra utan!

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Någon som har koll på var man kan k&ou[…]

Finns säkert många anledningar, men had[…]

Byta a/c-kompressor själv?

Lycka till! Jag har inte gjort bytet själv, m[…]