Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JoTheO
V70 -16, D4. Glad i hågen, uppmuntrad av manualen att startbatteri kan bytas utan hjälp av verkstad skred jag till verket att byta ett vintersvagt batteri. Men icke… I botten av batterilådan ligger, under pluskabeln, ytterligare en kabel i ett veckat kabelskydd som effektivt hindrar mig att nå skruven i batterihållaren (”klämman”).
Det är för trångt mellan batterilådan och batteriet för att vika undan kabeln, och den är för styv för att böjas uppåt. Den finns varken med i manualen eller på de Youtube-klipp jag sett. Hur kan man lätta på kabeln och komma åt skruven till batterihållaren?
(Ursäkta taskig bildfokus, men hoppas det framgår.)
Bilagor
IMG_3111.jpeg
IMG_3111.jpeg (854.04 KiB) Visad 461 gånger
Dom kablarna finns på varenda Volvo av den generationen och syns även på filmer på YT. Dom kommer ut i överkant eller underkant beroende på batterilåda men det är bara dra pluskabeln framåt/uppåt samt den andra kabeln (vill minnas att det är kabeln till stödbatteriet) så kommer man åt skruven, har bytt på flertalet V70/V60/XC60 och det har aldrig varit ett problem.
Bilagor
batteri.jpg
batteri.jpg (254.59 KiB) Visad 411 gånger
Tack för tips. Det stämmer nog att det är stödbatterikabeln. Men så där mycket ”slack” tror jag inte kan jag inte få i den. Den är däremot hopsatt med buntband med startbatteriets pluskabel framför batterilådan, så klipper man buntbandet så kanske det går att sträcka ut den bättre.

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]