Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min S80 2001 slutade plötsligt starta från en dag till en annan.

Har fräscht batteri, startmotorn drar runt, varvmätaren rör sig något när man vrider om nyckeln.

Har testat följande:
- Bytt till reservnyckeln
- Bränsletryck, den bygger tryck när man testar på ventilen (ej testat med mätare).
- Break clean i luftinsuget där det blev några baksmällar (så kanske inte tändstiften som inte funkar).
- Rullstart funkade ej
- Kollat alla säkringar i bilen vid förarsidan.
- Kollat under kåpan där CEM sitter och det ser rent ut men ej kollat komponenterna.
- Felkodsläst bilen med BSR diagnos där inga felkoder kommer.

Ett känt fel är att styrservopumpen läcker lite, främst när den är stående en längre tid. Kanske kan ha påverkat någon elektronik? Annars tänker jag att det kan vara någon hallgivare som inte funkar eller att det är något fel med luftinsuget till motorn.

Är det någon som har någon idé vad man kan testa innan jag bogserar in den till en verkstad?
Har samma problem men med skillnaden att min S80 T5-2004 har under en tid när man vrider om startnykeln för att startar den så slocknar allt i hela bilen under någon 10-dels sekund och sedan startar den. Någon gång gav den meddelandet nedsatt motor prestanda. Det sista som hände var att när den gått igång och stod på tomgång visade varvräknaren 4000rpm!
Stängde av bilen och då låg nålen kvar på 2500rpm! Körde hem den och gick som vanligt men visade helt fel rpm! Tog säkring 32 som bl.a är för CEM´n och då ramlade nålen ner till noll. Tillbaka med säkringen och nu startar fanskapet inte! Någon som har en ide vad man ska göra?
Skulle nog börja med att mäta bränsletrycket även om det verkar komma soppa på railen. Lågt tryck ger inga felkoder.
Om det inte är kamremmen som rappat över det skulle jag nog kolla först innan du nöter på starten mer.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]

Precis! Man kan hävda att det är kö[…]

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]