Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Antisladd Serv Erfordras, eventuell lösning av problemet.
V70 årsmodell 2005, automat, 140 HK motorn.
På färddatorns fönster stod det Antisladd Serv Erfordras.
Jag besiktigade bilen 2023-09-21 och valde till E-diagnos.
Bilen gick igenom vanliga besiktningen utan anmärkning.
Bilens bakhjul hade nästan lika höga bromsvärden som bilens framhjul.
Vänster fram: 2,8 Höger fram: 2,9
Vänster bak 2,7 Höger bak: 2,6
På E-diagnosen från bilprovning fick jag 13 olika felkoder.
Sex olika felkoder under bromsar. De sex olika felkoderna under bromsar var.
000E, Styrenhet
0018, Styrenhet
0109, Kommunikation, CAN bus
0115, Kommunikation, CAN bus
0133, Bromstrycksgivare 2. För låg signal
0136, Bromstrycksgivare 1 och 2. Orimlig signal

Ett par dagar efter besiktningen av bilen så tog jag bort kabeln från startbatteriets minuspol, öppnade motorhuven, drog isär kontakterna under huvudbromscylinderns bägge bromstrycksgivare och drog också isär två kontakter som sitter på bromsservoburken, smorde upp kontakternas plast med silikonspray och silikonfett.
Tryckte ihop kontakterna, drog isär kontakterna och tryckte ihop kontakterna en massa gånger.

Vred tändningsnyckeln till läge två, satte på kabeln på startbatteriets minuspol, startade bilmotorn och åkte en liten tur med bilen.

Tyvärr så visades meddelandet Antisladd Serv, Erfordras fortfarande.

Några dagar senare så köpte jag Elektrisk kontaktspray CRC OXIDE CLEAN & PROTECT PRO, plockade bort kabeln från startbatteriets minuspol, drog isär de två kontakterna under huvudbromscylindern och två kontakter på bromsservoburken, sprejade alla fyra kontakterna med CRC OXIDE CLEAN & PROTECT PRO, tryckte ihop kontakterna och drog isär kontakterna en massa gånger, torkade kontakterna torra med en tygtrasa och tryckte ihop kontakterna.

Vred tändningsnyckeln till läge två och satte på kabeln på startbatteriets minuspol, vred av tändningen.

Nu fick bilen stå still några dagar så att kontaktsprayen torkade ordentligt.

Efter detta så försvann meddelandet om Antisladd Serv, Erfordras och har varit borta från slutet av september 2023 till dagens datum 2023-12-26.

Jag hoppas att det dröjer innan meddelandet om Antisladd Serv, Erfordras kommer tillbaka.

Silikonsprayen och silikonfettet gjorde så kontakterna gick lätt att öppna och stänga, silikonsprayen och silikonfettet smörjde kontakterna bra.
CRC OXIDE CLEAN & PROTECT PRO gjorde så att färddatorns felmeddelanden om Antisladd Serv Erfordras försvann.
Bilprovnings E-diagnos visade förutom bromsarnas sex olika felkoder, ytterligare sju felkoder, men dessa vill jag inte skriva om här. Jag tycker detta är nog mycket att läsa för den som orkar.

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]