Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan bara säga, undvik dom, det finns så många V70 ute på beggmarknaden så det finns absolut ingen anledning att köpa en flexifuel spis idag, och ska du absolut köpa en så leta en 2,5FT , resten är bara ren dynga i mina ögon iaf. Har ägt en T4F privat och haft en drös 2.0F på jobbet som jag körde i några år, rena dyngmotorer.
En tumregel att beräkna om E85 är billigt eller inte: Tag det aktuella literpriset för E85. Multiplicera det med 1,3. Blir svaret under priset för bf 95. Så är det billigare. Jag körde alltid på E85. Medelförbrukningen var 1,18 liter/mil. Talet 1,3 är den teoretiska merförbrukningen på E85 jämfört med bf95.
Naturligtvis måste man utgå från priserna på samma station, samma dag m.m. m.m.
I förra veckan tankade jag E85 för 14,24 kr/litern. Dessvärre memorerade jag inte priset för bf95 då det inte är aktuellt för mig. (Börjes Tankcenter Åseda)
Jag har inte kvar min V70 2.0F -08. Men jag upplevde däckbruset på gammal dålig asfalt som mer störande än motorvarvet. Då hade jag ändå Michelin Energy på bilen. Men annars är det riktigt att motorvarvet är högt på en V70 2.0F. Vid 100 km/tim varvade motorn ganska exakt 3000 varv/minuten på femmans växel. En anledning till detta är säkert det låga vridmomentet, 190 Nm. Det redovisas inga skillnader mellan E85 och bf95 i detta fallet i dokumentationen. Däremot effekten i Trafikverkets uppgifter: 147 hkr på E85 och 145 hkr på bf95. Detta beror troligen på att bilen bara ansågs som en "miljöbil" under dom första 5 åren. Däremot var bilskatten lägre än genomsnittet under dom följande åren, omkring 1500 kr/året på slutet. (Sålde av den 2019)
Har den motorn i S40 sedan 4 år, har kört knappt 6000 mil och är uppe i hela 10600 mil. Hoppas den fortsätter gå fint, är helt nöjd hittills. Har bytt tändstift och rengjort gasspjället plus övrig vanlig service såklart. Fick även byta generator. Vanligt problem är väl vacuum-ventilerna som brukar ge orolig tomgång och tända motorlampa. Jag köpte en uppsättning men har inte orkat byta än, går ju fint men kan dippa lite i varvtalet ibland när man kopplar ur, gick inte igång plötsligt en morgon också, vet inte om det kan bero på nämnda ventiler eller lite gammalt batteri. Deb startade hostade till och dog, för att sedan inte starta med god snurr på startmotorn. Satte batteriet på laddning och dagen efter startade den och har gått bra igen.
Tankar både E85 och bensin och den går bra på båda. Fördel är låg årsskatt och enklare (billigare) teknik jämfört med diesel. Jag har aldrig gillat karaktären på dieselmotor heller även fast de kan ha en viss charm såklart.
Ett till vanligt problem iaf på v70 är kontaktstycket till bränslepumpen som blir glapp och tappar kontakt helt, finns trådar i ämnet.
Köpte nyss en 2.0F från 2008 som gått 33.000 mil (fd civil polisbil) sålde min V60 D2 från 2015.

Rätt skönt att slippa diesel, speciellt om man har under milen till jobbet. Dock skulle den behövt en sjätte växel, att ligga på 3000 rpm vid 100 km/h är lite jobbigt. Lyckades köra den på 0.87l/milen från fjällen på etanol vilket ger samma milkostnad som min förra diesel.
IMG_7401.jpeg
IMG_7401.jpeg (1.63 MiB) Visad 561 gånger
Skärmavbild 2023-12-22 kl. 07.15.03.png
Skärmavbild 2023-12-22 kl. 07.15.03.png (54.12 KiB) Visad 555 gånger
Själva motorn fungerar bra. Den är med kamkedja dvs kamrem byten behövs ej. Motorn är lite klen för den stora bilen. Den går på höga varv, men är konstruerad att gå på höga varv dvs den mår inte dåligt av det. Manuella lådan är 5-växlad, borde vara 6-växlad, så att man får ner varvtalet lite på motorväg. Köp inte med automatlåda, eftersom det är väldigt vanligt att de inte håller och byte är en väldigt dyr historia.

Någon skrev att motorn hörs i kupen, jag tycker inte att den hörs mer än andra motsvarande bilar.
Jag kör med 98-oktan, ej E85. Motorn är piggare med 98-oktan och man har inte kravet på sig att servar varje 10.000 km.

Tycker nog att en 2.5FT är trevligare att köra, kostar dock lite mera.

Annars har bilen samma brister som Volvo V70 har med andra motorer.

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]