Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ladrene
Hej!
Köpte mig en V70 (2005 2.5T) igår som ska tjäna mig som pendlingsbil och familjen i övrigt under helger och eventuella resor. Fick mig en rejäl kalldusch när vi skulle stoppa in grabbens bilbarnstol där bak - bilen har ju för h*lvete inte ISOFIX!
Snabbt in och söka kunskap på nätet.
Det verkar ju finnas en pryl som man hyfsat lätt kan skruva dit för att lösa problemet, men hur i hela helsingland får jag tag på en? Höger bak är det jag vill åt. Någon som sitter på tips kring hur jag kan få tag på en?
Tar tacksamt emot all hjälp och tips - eller om någon har en till övers?
av rosefors
Volvo V70n har inte isofix standard i Europa. Dock standard i USA.

Är dom slut på Volvo? Gick fortfarande att köpa för tre år sen.

Annars bildelsbasen, marketplace, etc..
av Ladrene
Anmärkningsvärt..
det verkar inte som att den finns hos Volvo längre..
Men om den är standard i staterna så tycker man väl att svenska generalagenten borde kunna få hem en därifrån..?
av rosefors
Finns det inte att köpa i Sverige så finns dom inte i USA heller. Deras levererades som standard i bilarna från fabrik pga lagstiftning. Har misstänkt att de varit slut för dom går för mer än dubbla pengarna begagnat numera mot vad dom kosta nya.
Användarvisningsbild
av leiwi
Ladrene skrev:Hej!
Köpte mig en V70 (2005 2.5T) igår som ska tjäna mig som pendlingsbil och familjen i övrigt under helger och eventuella resor. Fick mig en rejäl kalldusch när vi skulle stoppa in grabbens bilbarnstol där bak - bilen har ju för h*lvete inte ISOFIX!
Det verkar ju finnas en pryl som man hyfsat lätt kan skruva dit för att lösa problemet, men hur i hela helsingland får jag tag på en? Höger bak är det jag vill åt. Någon som sitter på tips kring hur jag kan få tag på en?
kan det vara en sådan här?
https://vparts.se/se/fastkonsoll-till-i ... 28QAvD_BwE
av rosefors
leiwi skrev: mån 04 dec 2023, 12:23
Ladrene skrev:Hej!
kan det vara en sådan här?
https://vparts.se/se/fastkonsoll-till-i ... 28QAvD_BwE
Nej det där är guidningen. Den sätts ovanpå isofixen om man önskar för att underlätta isättning, men funkar ärligt talat ganska dåligt.
av Marcusjj1
Ladrene skrev: sön 03 dec 2023, 18:12 Hej!
Jag hade samma problem för ett par månader sedan. Jag letade på skrotar, letade begagnat mm. Slutade med att jag köpte från usa på ebay.
av rosefors
sicnarf skrev: mån 04 dec 2023, 12:58 Hur gjorde vi före ISO fixen kom då? Varför är den bättre nu?
Jag bara bältade fast bilstolen med tre punkts bältet.
Idag tar man inte ur bebisar ur stolen utan man tar stolen ur bilen. Dessa stolar kallas populärt för Babyskydd och dom är designade för att sitta på en basplatta för enkel i och urtagning av babyskyddet. Denna fixeras med isofix.

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n[…]