- lör 02 dec 2023, 09:46
#1562756
Har en V70 2.5t 2005 som har gått hackit en vända och samtidigt blivit geggig på oljstickan.....
Det började med att jag skulle kolla oljan när ögglan till oljestickan gick av, jag löste det genom att försiktigt borra ett litet hål och skruva i en liten skruv så jag kan dra ut stickan och ha den så tills jag får en ny.
Iallafall så åkte jag på en 65mils resa i Onsdags, och jag kollade oljan på stickan innan avfärd och den såg riktigt fin ut.
Hela resan gick bra och på Torsdagen så åkte jag till och från jobbet (1 mil enkel) utan problem.
I Fredags morse när jag skulle till jobbet igen så började bilen att hacka lite grann, det var precis som att man skulle gasa till ca 2 gånger per sekund och det var en jämn frekvens som den gasade så.
Efter att motorn blivit varm så gick den som vanligt igen.
När jag kom till jobbet så kollade jag på oljestickan och då såg den ut såhär:
Under oljelocket såg den fin ut innan jag åkte hem men efter en mil så hade den geggat till sig... skall tillägga att det kommer lite lite olja bakom oljelocket efter någon mils körning
under natten så har bilen stått i varmt garage och resan hem gick kanon utan några ryckningar.
Det bubblar ingenting i expansionskärlet och det luktar inget märkligt och kylarvätskan ser fin ut. Jag har inte förlorat någon kylarvätska alls sedan jag kollade den i torsdags.
Det jag funderar över är vad dom där ryckningarna när den gasar ca 2 gånger per sekund kan komma ifrån?
Samt varför den kleggar när det inte verkar försvinna någon kylarvätska? Kan det vara oljestickan som inte tätat ordentligt i och med att den är trasig?
Jag vet att det kan bli kondens som ger dessa fenomen men detta har kommit helt plötsligt och jag trodde att det var om bilen stått ett tag osv som den kan bli lite kleggig...
Det har varit ca 3-8 minusgrader hela tiden utomhus sedan problemen uppstod
Tacksam för svar, Mvh
Det började med att jag skulle kolla oljan när ögglan till oljestickan gick av, jag löste det genom att försiktigt borra ett litet hål och skruva i en liten skruv så jag kan dra ut stickan och ha den så tills jag får en ny.
Iallafall så åkte jag på en 65mils resa i Onsdags, och jag kollade oljan på stickan innan avfärd och den såg riktigt fin ut.
Hela resan gick bra och på Torsdagen så åkte jag till och från jobbet (1 mil enkel) utan problem.
I Fredags morse när jag skulle till jobbet igen så började bilen att hacka lite grann, det var precis som att man skulle gasa till ca 2 gånger per sekund och det var en jämn frekvens som den gasade så.
Efter att motorn blivit varm så gick den som vanligt igen.
När jag kom till jobbet så kollade jag på oljestickan och då såg den ut såhär:
Under oljelocket såg den fin ut innan jag åkte hem men efter en mil så hade den geggat till sig... skall tillägga att det kommer lite lite olja bakom oljelocket efter någon mils körning
under natten så har bilen stått i varmt garage och resan hem gick kanon utan några ryckningar.
Det bubblar ingenting i expansionskärlet och det luktar inget märkligt och kylarvätskan ser fin ut. Jag har inte förlorat någon kylarvätska alls sedan jag kollade den i torsdags.
Det jag funderar över är vad dom där ryckningarna när den gasar ca 2 gånger per sekund kan komma ifrån?
Samt varför den kleggar när det inte verkar försvinna någon kylarvätska? Kan det vara oljestickan som inte tätat ordentligt i och med att den är trasig?
Jag vet att det kan bli kondens som ger dessa fenomen men detta har kommit helt plötsligt och jag trodde att det var om bilen stått ett tag osv som den kan bli lite kleggig...
Det har varit ca 3-8 minusgrader hela tiden utomhus sedan problemen uppstod
Tacksam för svar, Mvh