- lör 25 nov 2023, 12:12
#1562002
Hej
Det är mitt första inlägg här så bear with me.
Jag har en XC60 2104 års modell. Diesel, framhjulsdriven och gått 18000 mil. Bilen är servad enligt rekommendation på auktoriserad Volvo verkstad.
Bilen har alltid druckit mycket olja men inom Volvo menar att det är inom ramarna. Drygt 1 liter per 100 mil men efter sommaren gick den upp till 1 liter per 50 mil. Så nu har partikelfiltret täppt igen och när jag lämnade in bilen för reparation säger Volvo att det är motorbyte som gäller. Fick offert på 140k+ kr.
Alternativen jag har fått till mig är:
1. skrota bilen
2. byta/renovera motorn
3. sälja den som den är
4. försöka täta motorn med en specialolja och byta/blåsa ur partikelfiltret
Tyvärr fick jag ingen bra känsla på Volvo verkstans rekommendationer. De visste inget om någon specialolja som skulle täta, de visste inte at man kunde blåsa ur partikelfiltret och prisförslaget på över 140k kr känns inte inte rimligt.
Det jag undrar om någon har erfarenhet av tätningsolja och om den hjälper? Hur länge hjälper den iså fall?
Sedan skulle jag uppskatta tips på verkstad som kan byta/renovera motor för ett vettigt pris i Göteborg med omnejd?
Tacksam för alla tips och tricks.
Det är mitt första inlägg här så bear with me.
Jag har en XC60 2104 års modell. Diesel, framhjulsdriven och gått 18000 mil. Bilen är servad enligt rekommendation på auktoriserad Volvo verkstad.
Bilen har alltid druckit mycket olja men inom Volvo menar att det är inom ramarna. Drygt 1 liter per 100 mil men efter sommaren gick den upp till 1 liter per 50 mil. Så nu har partikelfiltret täppt igen och när jag lämnade in bilen för reparation säger Volvo att det är motorbyte som gäller. Fick offert på 140k+ kr.
Alternativen jag har fått till mig är:
1. skrota bilen
2. byta/renovera motorn
3. sälja den som den är
4. försöka täta motorn med en specialolja och byta/blåsa ur partikelfiltret
Tyvärr fick jag ingen bra känsla på Volvo verkstans rekommendationer. De visste inget om någon specialolja som skulle täta, de visste inte at man kunde blåsa ur partikelfiltret och prisförslaget på över 140k kr känns inte inte rimligt.
Det jag undrar om någon har erfarenhet av tätningsolja och om den hjälper? Hur länge hjälper den iså fall?
Sedan skulle jag uppskatta tips på verkstad som kan byta/renovera motor för ett vettigt pris i Göteborg med omnejd?
Tacksam för alla tips och tricks.