Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1561962
Hej
Tänkte köpa mig min första bil och har hittat en v70 t5 245hk Bi-Fuel från 2016 som har fullkomligt servicehistorik. Bilen är rostfri och det är en hybrid med automatlåda. Enda nackdelarna jag kan se med bilen är att den har gått nästan 44000 mil och att det är ms däck men prislappen ligger på strax under 73000 kr. Har inte kunnat hitta en billigare bil som är yngre än 10 år och är automat.
Undrar vad ni tycker om ett sådant köp speciellt med så många mil på nacken? I och med att det är en gammal taxibil bör det vara ok med full service historik var tredje månad sedan den hamnade på vägarna. Annonsen har legat uppe i ca 2 veckor och det gör mig skeptisk men känner att jag skickar iväg frågan till er bilkunniga och folk med expertis på v70.
Vad har ni för åtankar?

Edit: Glömde tillägga att kamremsats precis blivit bytt tillsammans med alla filter och drivrem+remskiva. Samt besiktad fram augusti nästa år

Tanken med bilen är att äga den livslängden ut och inte ha allt för mycket arbete att utföra på den så länge jag sköter service. Och med det äga den dom kommande 6000 - 10000 milen. Vilket för mig blir många år då jag snittar 1000 mil i körning
Senast redigerad av 4 stingrey, redigerad totalt 0 gång.
#1561967
Jag skulle säga att det inte är någon fara alls, bara man går in i köpet med öppna ögon. Dessa milen på en taxi behöver inte betyda att det är något sämre alls än en bil på 15000mil.

Har själv kört en V70 taxi i nästan fyra år som närmar sig 56000mil, har inte gjort något annat än basservice och bytte kamrem för jag litade inte på säljaren att det var rätt gjort. Gasdriften fungerar perfekt fortfarande. Går tyvärr helt perfekt i både motor och växellåda. 2.5T AFV.

Första känslan är dock att priset är högt men dagens begagnatpris på bilar är rejält mycket högre än för 1-2 år sen så det kanske är vad marknaden betalar idag?
#1561968
johnnype skrev: fre 24 nov 2023, 20:42 Jag skulle säga att det inte är någon fara alls, bara man går in i köpet med öppna ögon. Dessa milen på en taxi behöver inte betyda att det är något sämre alls än en bil på 15000mil.

Har själv kört en V70 taxi i nästan fyra år som närmar sig 56000mil, har inte gjort något annat än basservice och bytte kamrem för jag litade inte på säljaren att det var rätt gjort. Gasdriften fungerar perfekt fortfarande. Går tyvärr helt perfekt i både motor och växellåda. 2.5T AFV.

Första känslan är dock att priset är högt men dagens begagnatpris på bilar är rejält mycket högre än för 1-2 år sen så det kanske är vad marknaden betalar idag?
Ok det bådar rätt så bra för denna bil då.
Vad innebär det med gasdriften? Hur märker man av om den är dålig på exempelvis en provkörning
Ja priserna på bilar nu är extremt höga. Bilens värde enligt biluppgifter.se är ca 123k - 136k. Men det är rätt grovt uppskattat efter skick osv
Förutom på diesel bilar men bor mitt inne i Göteborg stad så känns inte så optimalt att äga diesel för stadskörning
#1561973
KalleJ skrev:245hk T5 är ju 2L 4cyl motorn, har inget gemensamt med 2.5T ja förutom AFV då.
Näh, är ju inte samma motor eller växellåda men myten att bilar över 30000mil är färdiga för skroten förtjänar att stickas hål på så ofta det går. Dessa bilar är enligt många mystiskt "slut i karossen" vad det nu innebär. Konstigt nog så stämmer inte detta :P

Jag brukar vända på resonemanget att dom har mer nya komponenter (om man skött service efter ordning) än en bil på 20000mil som har det mesta från fabrik kvar 8-)

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]