Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arvidmelander
Hej någon som hermer elschema till dieselvärmaren på Volvo v70 2011
Får felkod B1D2211 som säger att signalen från vattentämpen är jordad. Gjorde nyss rent diesel värmaren då fläcken var full med grus. Fungerar i ca 30 min innan felkoden kommer tillbaka.
Någon som vet vilken kabel det är från tämp givaren så man kan mäta/följa strömen

Mvh Arvid
Antar du menar grus i fläkten?
Här är schema för värmaren i en 2011, tidigt utförande. Vet inte vilken du har.
Heater 2011.jpg
Heater 2011.jpg (87.55 KiB) Visad 425 gånger
Hej fick höra att den här felkoden kommer upp ifall vattenpumpen inte går. För felkoden kommer efter värmaren gått en liten stund och ser i felkodsläsaren att vatten tempen ligger på ca 140 grader sedan slår felkoden till.
Vart sitter vattenpumpen till värmare?
Vattenpumpen sitter i torkardiket under någån databox, trångt men går bra att byta, anslutningar
finns i typ 90 eller 180 graders vinkel, har man fått fel så går dom att skifta
MEN kolla först så att du inte fått en luftficka där, så att inte värmaren blir av m varmvattnet o felkod som följd
Hade själv detta problem
Hej det kom en ny felkod på läsaren att pumpen var jordad så jag testade att mäta på den och fick fram 10v konstant. Tyckte de va lite konstigt. Men testade att konstant mata pumpen från batteriet för att se om man hör att den är igång. Då vart den jättevarm och lukta fis. Testade sedan att koppla in den igen och starta dieselvärmaren. Då började den att ryka…

Ska den ha 10v
Behöver iallafall köpa en ny pump 😂
Testa att koppla in pumpen igen och starta värmaren och nu verkade allt fungera. Kände att vattenslangen från pumpen fylldes med varmvatten. Men den andra som går till värmepaketet var det mindre aktivitet i.
Men den slog ifrån efter ca 5 min och fick felkod på vatten temp givaren igen.
Lite skumt 🤨

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]