Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, som rubriken lyder, fick nedslag på spindelled VF, bytte, nu står ratten lite snett. Inga vibrationer eller att bilen drar märkbart snett, det är bara ratten som är lite sned. Gissar att spindelleden var lite sliten redan när senaste framvagnsinställningen gjordes för något år sedan och att den nya helt glappfria spindelleden förändrat geometrin.

Ska givetvis låta göra en ny framvagnsinställning men har av olika skäl behov av att besiktiga snarast. Frågan är vad besiktningen säger när jag ombesiktigar med sned ratt? Vill gärna släcka den 2an nu och ta framvagnsinställningen senare när det passar bättre med verkstadstiderna. Har i princip inte tänkt köra med bilen tills dess då jag har andra alternativ. Någon som vet?

Det är mycket nu...
lennarte skrev:
vafförärdetpådetteviset skrev:Frågan är vad besiktningen säger när jag ombesiktigar med sned ratt?
Det kan dom inte klaga på. Enda "olägenheten" är väl blinkersen inte "går tillbaka" som den ska alltid. Förutom då utseendet.... 😁
Tack för snabbt svar, då gör jag nog ett besök hos besiktningen snarast.

Håller helt med vad gäller utseendet, det ser bara för illa ut. Framvagnsinställning blir det alla gånger, klarar inte av att stirra på den där ratten 🙂
Erik Å skrev: tor 02 nov 2023, 18:55 Men det är väl bara att justera på den nya leden tills ratten står rakt, då är du dessutom tillbaka på samma toe som innan bytet.. ;-)
Hej Erik, är inte säker på att jag förstår, vad är det jag ska justera på spindelleden? Tänker du på styrleden? Den bytte jag inte.
Ah sorry, missade.. Då får du justera styrleden på den sidan du bytte för att kompensera för att spindelleden hamnade i någon millimeter annorlunda läge.
Lägg på fullt rattutslag så kommer du åt att justera utan att behöva lyfta eller ta av hjulet..
vafförärdetpådetteviset skrev: tor 02 nov 2023, 19:04 Ok, då hänger jag med 🙂👍
Innan man börjar skruva på styrleden så drar man lämpligen fast ett buntband hårt runt staget. Då får man en visare som gör att man kan hitta tillbaka när man skruvat åt fel håll eller alldeles för mycket. Sånt händer, jag lovar. Det är jättelätt att komma vilse :-D
viewtopic.php?f=22&t=155254#p1385660 scrolla lite nedåt
Såna här justeringar brukar vara mindre än ett helt varv, typ ett kvarts eller ännu mindre..
Har nu provkört en lång sträcka. Ratten står lite till vänster (se informativ bild, inte min ratt, lånad bild, ungefär rätt vridning i alla fall).
ratten.jpg
ratten.jpg (66.33 KiB) Visad 505 gånger
Inga vibrationer, inga problem. Kanske att den drar en liten anings åt höger men det är så lite att det lika gärna kan vara inbillning.

Låt se nu, jag ska då enligt instruktionerna ovan vrida "de vita prickarna" på båda sidor...framåt? Någon ide om hur mycket? Ett kvarts varv? Det är så äckligt trångt i mitt garage att jag helst vill hamna någorlunda rätt på en gång, och inte hålla på att åka in och ut för att testa mellan justeringar.
Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]