av AlexMidtown - lör 28 okt 2023, 16:01
- lör 28 okt 2023, 16:01
#1559263
Felkodsläsare intagsluftstemperatur.jpg (2.9 MiB) Visad 176 gånger
Insugsluftssensor.PNG (420.5 KiB) Visad 176 gånger
TMAP Bosch.PNG (189.24 KiB) Visad 176 gånger
Jag har ett problem med att motorfläkten går full fart vid start av motorn. Efter uppkoppling med diagnosverktyg ser jag att signalen till fläkten ligger på 3-4% vid endast tändning på för att vid start gå upp till 80% och stanna där. Bilen är då helt kall.
Jag har beställt en "ny" fläkt från skroten för att utesluta styrdon etc som är vanliga fel som det verkar efter x h på nätet.
När jag tittar på diverse live-värden i felkodsläsaren ser jag att "intake air temperatur" ligger konstant på 96 grader..
Det känns inte helt optimalt och ny googlerunda påbörjas. Det är nu mina funderingar börjar. Det finns 2 olika tempgivare för intagsluften enligt i stor sett alla reservdelssidor på nätet. En som är kombinerad laddtryck/temp (TMAP) samt en som tydligen bara är för temperaturen. Vad är det som gäller?
Bifogar bilder på båda sorterna samt en på det tokiga värdet.
/Alexis
Jag har beställt en "ny" fläkt från skroten för att utesluta styrdon etc som är vanliga fel som det verkar efter x h på nätet.
När jag tittar på diverse live-värden i felkodsläsaren ser jag att "intake air temperatur" ligger konstant på 96 grader..
Det känns inte helt optimalt och ny googlerunda påbörjas. Det är nu mina funderingar börjar. Det finns 2 olika tempgivare för intagsluften enligt i stor sett alla reservdelssidor på nätet. En som är kombinerad laddtryck/temp (TMAP) samt en som tydligen bara är för temperaturen. Vad är det som gäller?
Bifogar bilder på båda sorterna samt en på det tokiga värdet.
/Alexis