Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrLKS
Hej!

Köpte nyligen en V70N -00 B5204T5 2.0L (italiensk import) som jag skulle uppskatta att få lite hjälp med.

Ägaren innan åkte med den till jobbet och när han sedan skulle hem igen vägrade den att hoppa igång och blev sedan ståendes. Han har försökt att få igång den ett flertal gånger utan någon vidare framgång.

Men igår när jag hade köpt den provade jag att starta den, och den gick väldigt lätt på startmotorn en stund innan den blev att låta (normalt?) och så hoppade den igång. Den gick på tomgången (och gick att varva lite lätt utan några konstigheter) förutom att den ”gungade” i tomgången från ca 700-1100 i varv. Jag stängde sedan av den efter en kort stund och tog kväller.

Idag när jag skulle starta den vägra den att hoppa igång, och samma sak med startmotorn att den går väldigt lätt ett tag och sedan börjar låta som det ska göra.

Någon som har några idéer på vad som kan tänkas ligga bakom detta fenomen?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om startmotorn går väldigt lätt så har kompressionen försvunnit och det brukar bero på att bensin har tvättat bort oljan från cylinderväggarna(10 meters sjukan på 850). Tänkbara orsaker: Dåliga tändstift, läckande spridare, dåliga tändspolar etc. Bilen är ju 24 år gammal med okänt förflutet, så man måste gå över alla standard underhållspunkter också såsom bränslefilter, luftfilter, kamrem, olja mm.
/Hasse
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kan ju vara läge att kolla om insugsventilerna är såpass sotiga att de inte stänger ordenligt.
Själv tror jag att det omtalade "gräsklipparsyndromet" mest beror på att kolvringarna klibbar fast i bränd olja så de inte kan fjädra ut och täta när kolvarna är kalla..
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]