Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blomgren
Hej på er!

Jag och sambon har ett tag funderat på att skaffa oss en V70, tittat på en fin 2.5 FT från 2012 men blir nu avrådd av min mekaniker om just den motorn.
Han menar att just den med inblandning av etanol gör att dom läcker olja och går sönder den vägen och att man ska satsa på vanlig, äldre 2.5t istället.
Stämmer detta?

Mvh
av Blomgren
Ok. Jag har aldrig hört talas om detta själv men till hör väl att jag inte djupdykt ner i detta heller.
Blir lite orolig när man hör sådant särkilt om bilen redan rullat 23k mil.
av peckapecan
Inga problem med den motorn, kolla att den är fullservad bara.
Angående spridarna, en del har otur och en del kör obehindrat vidare, även om de kört enbart på E85 eller blandat.
MIn -09 har nu gått 25k utan några som helst motorrelaterade problem, dock har jag aldrig kört den på E85.
av rosefors
Jag valde själv specifikt en 2.5T för att slippa allt skit 2.5FT skulle kunna föra med sig. Det enda som kan vara värre är att köpa en VEA. 😂

Dock är skatten bara hälften på FT.
av rosefors
Kamrembrott är dock enbart en fråga om underhåll. Köper man en 2.5T/FT är det första man ska göra att byta:

Multirem
Spännare till multirem
Kopplingshjulet på generatorn
Kopplingen med lager på AC pumpen
Rem till AC

Byt det och du behöver inte oroa dig för kamremsras nästkommande 10k mil.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Jag hade inte varit orolig, men så har min nyligen passerat 37k mil utan problem dock (23k av dom i min ägo). Original-AC och generator, körd (körs) på E85 förutom när priset diffar för mycket till bensinens fördel.

Givetvis servad enligt schema dock.

Hört talas om fler rasade motorer på dieselsidan, kan tydligen härledas till dieselns ryckigare gång.
av KalleJ
peckapecan skrev:Inga problem med den motorn, kolla att den är fullservad bara.
Angående spridarna, en del har otur och en del kör obehindrat vidare, även om de kört enbart på E85 eller blandat.
MIn -09 har nu gått 25k utan några som helst motorrelaterade problem, dock har jag aldrig kört den på E85.
2.5FT spridarna (5st) kostar lika mycket eller mindre än en spridare till T4(F) dok, så det är ett icke problem.
Vanliga hederliga bosch spridare.
av Volvoold
skrev:
2.5FT spridarna (5st) kostar lika mycket eller mindre än en spridare till T4(F) dok, så det är ett icke problem.
Vanliga hederliga bosch spridare.
Oj, hur mycket kostar en spridare till T4F? Funderade på en sån.

Och är d vanligt att de behöver bytas?

Har sett en del annonser på Blocket där motorn behövt bytas.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
2.0F är en motor jag skulle undvika, men 2.5FT har jag aldrig hört talas om några problem.
Visa din semesterbil(d)

Är på en liten Road Tripp med sv&arin[…]

Fick reklam på facebook om att det köps[…]

Bra tips med vindavvisare! Tack

Snyggt! Stilren interiör även om ratten […]